Veibygging og husbygging på timeplanen

Mandag og tirsdag denne uka fikk 100 ungdomskolelærere prøve seg som husbyggere og brobyggere da de skulle lære om praktisk anvendelse av realfag.

BNL, NHO, NITO, RENATE, Norsk Industri, Naturfagsenteret, Tekna og NTNU samarbeider om å utvikle kurspakker i realfag, teknologi og design for lærere på ungdomstrinnet.

Samordning av aktørenes praktiske aktiviteter rettet mot skoleverket, har resultert i en kursportefølje som spenner fra matdesign til husbygging, bilbygging, brobygging og programmering av roboter. Lærerne får erfaring med ulike praktiske undervisningsopplegg som de kan ta med seg hjem og gjennomføre i egne klasser.

100 lærere på en gang

28. og 29. april deltok nærmere 100 lærere fra ungdomsskoler i Vestfold, Buskerud og Telemark på to dagers kurs for Teknologi og design i Stavern. Selv om de enkelte undervisningsoppleggene i kurspakken er godt utprøvd tidligere, var dette første gang arrangørene gjennomførte det omfattende programmet for så mange deltakere samtidig.


Praktisk anvendelse av realfag

I løpet av kursdagene fikk lærerne konkret erfaring med gjennomføring av ulike undervisningsopplegg som kombinerer elementer fra realfag, design, håndverk og teknologi. Lærerne bygget selv modellhus, biler, broer og roboter, og kjenner nå oppleggene når de senere skal benytte dem på egne skoler. Undervisningsoppleggene gir elevene relevante eksempler på praktisk anvendelse av realfag. Siden elevene får erfaring med konkrete yrker og arbeidsoppgaver, kan oppleggene også brukes som ledd i skolenes yrkesveiledning, for eksempel i Programfag til valg.

Innsatsen og stemningen blant kursdeltakerne vitnet om at undervisningsoppleggene fenget. BNL og de andre arrangørene håper å kunne gjennomføre tilsvarende kurssamlinger for lærere i andre fylker i løpet av året.