Navarsete lover mer asfalt

Alt tyder på at det blir lagt langt mer asfalt allerede i år, og enda mer neste år. Det var en meget offensiv samferdselsminister Liv Signe Navarsete som røpet dette fra arbeidet med revidert statsbudsjett på samferdselsseminaret i Trondheim.

 

Fakta om Nasjonal transportplan 2010-2019

Statsråden holdt et meget inspirerende og godt foredrag. Det er tydelig at vi nå har en samferdselsminister som virkelig brenner - og som er villig til å sloss for sine saker. Vi tror at hun kommer til å bli en av vinnerne i kampen mot Finansdepartementet.

Når det gjelder asfalt, sa statsråden at ett av de store dilemma Regjeringen har, er at den stadig stigende oljeprisen som gjør oss stadig rikere og fører til økte kostnader bl a når det gjelder innkjøp av asfalt. Hun nevnte ikke tall, men hun sa helt klart at den rødgrønne Regjeringen vil kompensere for oljeprisen. Mellom linjene kom det  frem at det blir mer asfaltlegging. Dette samsvarer også med at dette i hovedsak gjelder vedlikehold. Det kom også friske penger i fjor - og det vil det opplagt gjøre også i mai når revidert statsbudsjett blir lagt frem. Det blir bevilget mange titalls millioner ekstra til asfalt og veivedlikehold. Kan vi håpe på 100 millioner.

Men etter det Byggeindustrien har grunn til å tro, snakkes det om vesentlige påplusninger poå vegbudsjettet neste år.

Vedlikeholdet styrkes

- Vegdekket er ikke bare viktig for komforten og for å ta vare på vegen, men har også en særdeles viktig funksjon knyttet til trafikksikkerheten. Dagens regjering har styrket vedlikeholdsarbeidet med 500 millioner og mer penger til asfalt med 200 millioner kroner. Den høye oljeprisen gir høy asfaltpris, noe som gir mindre asfalt for pengene. Dette er noe vi ser på nå i forbindelse med revidert budsjett, sa Navarsete

Det kommer nå meldinger flere dødsulykker på veiene. Noen av disse ulykkene kan skyldes dårlig veidekke. Dette vil bli tillagt stor vekt av politikerne.
Hun var ellers opptatt av at Norge må ha bedre veier og bedre jernbane om man skal opprettholde bosettingen i distriktene.

Folk flest er opptatt av samferdsel

- Det som er et paradoks er at folk ute i distriktene er langt er opptatt av samferdselssaker enn hva man er i Oslo. Når jeg reiser rundt i landet er det alltid samferdselssakene som dominerer. Men kommer vi til valgsendinger i fjernsyn er dette temaet helt borte. Vi må alle sloss for at denne holdningen i hovedstadsmiljøet må snu, sa hun. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier ja til midtdelere på veiene, men understreker samtidig bilførernes eget ansvar for å hindre trafikkulykker.

 

Mer kollektiv-kroner
Tilskuddsordningen for kollektivtransport i de store byene - den såkalte belønningsordningen - skal dobles til 360 millioner kroner.

- Dette er et resultat av klimaforliket i Stortinget. Jeg er sikker på at vi må bruke både pisk og gullrot for å få folk til å bruke kollektiv. Vi må få til flerårlige avtaler med kommunene - for å få til en varig vridinig i bypolitikken. Men jeg ønsker også mer djervhet i utviklingen av bypolitikken. Dette er ikke midler vi deler ut for å være hyggelig, men for å skape konkrete resultat.

Mer gang- og sykkelveger
Økt satsing på gang- og sykkelveger også noe som statsråden signaliserer.
- Vi satser friskt på dette - med 590 millioner i 08-budsjettet. Jeg har intensjoner om å øke dette. Når det gjelder både sykkelbruk og utvikling av tilhørende infrastruktur ligger vi etter våre naboland. Dette skal vi gjøre noe med, sa statsråden.

Når det gjelder å se på nye finansieringsordninger knyttet til samferdselsinvesteringer, som Statens vegvesen og Jernbaneverket har spilt inn i NTP-sammenheng.

- Jeg stiller med åpent sinn. Ser klar at prosjektfinansiering har mange positive effekter. Dette skal vi nå arbeide videre med sammen med fagetatene. Men viktig å være klar over at alt handler om de samme pengene. Enten det er prosjekter som er finansiert som OPS eller som prosjektfinansiering skal disse også betales over samferdelsbudsjettene.

Bilførernes ansvar

– Ja, midtdelere er viktig. Men vårt ansvar som førere, og måten vi oppfører oss på i trafikken, må ikke bli neglisjert, selv om vi skal bygge midtdelere og sette i verk andre tiltak. Navarsete kom også med denne påminnelsen i innledningsforedraget. Hun påpekte at 63 mennesker har mistet livet i trafikken hittil i år, og uttrykte bekymring for at ulykkestallene i år ser ut til å øke.
Store forventninger
Liv Signe Navarsete kommenterte arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019, som regjeringen skal legge fram i en stortingsmelding i desember. Vegdirektoratets og de andre transportetatenes forslag, som ble lagt fram i januar, er nå ut på høring, med høringsfrist 30. april.
– Hvor stor rammen blir til slutt, gjenstår å se. Det arbeidet er ikke begynt. Det blir krevende å sy sammen en nasjonal transportplan. Forventningene er enormt store, sa Navarsete.
Mer vedlikehold
På presseseminaret ga Navarsete også en bred oversikt over praktisk talt alle sektorer innen norsk samferdsel, og kom blant annet med en forklaring på hvorfor ikke regjeringen har oppfylt alt som står i handlingsprogrammet. Hun pekte på to hovedårsaker. Den ene er at prisene og anleggskostnadene har gått opp. Den andre er en omprioritering fra investeringer til drift og vedlikehold.
– Nasjonalplanen har undervurdert trafikkveksten og behovet for vedlikehold, sa Liv Signe Navarsete.