Stor klima-satsing fra Glava

Glava er i disse dager på banen med en omfattende klimakampanje. De har kjørt lange reklamespoter på tv og har annonsert i en rekke aviser og blader. 

– Budskapet er enkelt: Ta ut CO2-kvoten hjemme i eget hus, sier Jon Karlsen, adm. direktør i Glava AS. Han sier Glava helt siden starten har vært opptatt av å spare energi.

– I Norge er det den siste tiden blitt veldig mye fokus på CO2-fangst og andre store kompliserte prosjekter. Men hele 41 prosent av energibruken i Europa går til å drifte og sette opp bygninger. Da er ikke energibruken til industrien, som selvsagt også bruker stor mengde energi til bygg, ikke med. Dette er på mange måter blitt glemt i den offentlige debatten. Da er det åpenbart at mye kan gjøres for å redusere energibruken i byggene. Vi mener at et så enkelt tiltak som å isolere bedre kan bidra sterkt i kampen for å redusere klimautslippene. Vi mener dette faktisk er det viktigste man kan gjøre. Målet med kampanjen er derfor å få alle til å tenke over hva de kan gjøre på hjemmebane, sier en engasjert Karlsen.

Bruker mer enn de tror
Karlsen sier at de aller fleste i Norge tror de bruker mindre energi til oppvarming av sine hjem enn de faktisk gjør.

– Dette vil vi nå gjøre noe med. Mange har mye på hente, mener han.

Kampanjen har derfor som mål å treffe som mange som mulig i Norge. 2,5 minutters spotter på TV2 i beste sendetid, store annonser i de viktigste regionavisene og utgivelsen av et eget Glava-bilag er blant tiltakene Karlsen og co nå gjennomfører.

– I moderne tid er dette den største kampanjen Glava har satset på, legger Karlsen til.

Glava gjennomfører også en kampanje internt for alle ansatte.

– Vi tror at dette er positivt ikke bare for klima, men for oss alle som lever av å produsere, selge eller bruke isolasjon. Vi har forventninger til at budskapet sammen med nye byggeforskrifter vil gjøre at forbruket vil øke, kanskje så mye som 20-30 prosent de neste 2 til 4 årene, sier han.

Økt forbruk
Karlsen sier at de i Glava har forberedt seg på økt forbruk over lang tid.

– Vi er i ferd med å øke produksjonskapasiteten kraftig i alle våre fabrikker, og vi er i ferd med å bygge to store distribusjonssentre som ytterligere skal bedre logistikken for våre handelsvarer. Nytt utstyr gir ikke bare økt kapasitet, men vil også muliggjøre klare produktforbedringer og økt komprimering under transport og lagring, avslutter Karlsen. 

Her kan du se Glava-videoen