VestlandsHus kaster seg på retrobølgen

I år har noe nytt funnet plass mellom permene i katalogen til VestlandsHus. De har nå pustet liv i trefunkishus etter mange år i dvale.

Her kommer de i flere varianter, 30-tallets bestselgere og etterkrigstidens stilrene arkitektur, side ved side. Men en grundigere kikk på planløsningen i de nye utgavene, avslører moderne tenkning i forhold til vår tids krav til lys, luft og funksjonalitet. Imidlertid utvises det stor forsiktighet når det gjelder tilnærmingen til den mer ekstreme funkisstilen. På Vestlandet regner det nemlig ofte, og de flate takkonstruksjonene har en lei tendens til å lekke når nedbøren melder seg. Derfor brukes det tak med hellende vinkler på samtlige VestlandsHus, gjerne valmet eller mønt. Som kjent har folkevognea og minien gjort det. Nå har altså VestlandsHus også funnet tilbake til de små storhetene som mange vil dra kjensel på fra sine foreldres- og besteforeldres barndom. Kompletterer tilbudet til forhandlerne Avstanden er kort mellom toppledelse, markedsavdeling, arkitektkontor og forhandlernettverk i selskapet. Derfor fanges signalene fra markedet raskt og omsettes i tiltak for å tilpasse produktet til forhandlerne, så vel som til kundene der ute. - Styrken som ligger i å markedsføre seg med en enhetlig profil er bevisstgjort gjennom flere markeds- og medlemsmøter i gruppen, hevder VestlandsHus. Dehar laget en ny profilhåndbok som er nettopp utarbeidet av reklamebyrået og utsendt til alle forhandlere på CD og i papirutgave. Ny huskatalog er nå kommet på markedet. Her vises over 40 hustyper, hvorav flere er nye, og representerer en forsiktig tilnærming til den klassiske trefunkisstilen. Katalogene tilbys nøytrale, eller med påtrykt forhandlerlogo. Kampanje med mening Trygge hjem er et tiltak som blir iverksatt i disse dager. Trygge hjem omfatter blant annet en komplett prosessbeskrivelse, alarmsystem for innbrudd og brann - tilknyttet alarmsentral, brannslukningsutstyr og gunstige forsikringsavtaler. Dette er også et kvalitetssikringsprogram som systematiserer kontakten mellom leverandør og tiltakshaver gjennom hele byggeprosessen, fra planleggingsstadiet, gjennom selve byggingen, og befaring etter at boligen er oppført. Kommunikasjonstiltak I disse dager arbeides det med en ny internett- og intranettløsning som vil revolusjonere informasjonsflyten mellom medlemsbedriftene. Når denne løsningen er på lufta i løpet av forsommeren, kan medlemmene utveksle informasjon, motta og sende dokumenter og tegninger på sekunder. Løsningen er helt dynamisk, og meget enkel å bruke. Medlemmene vil også bli tilbudt design av egne hjemmesider innordnet den enhetlige grafiske profilen som brander VestlandsHus. Ny markedskoordinator I februar tiltrådte Erling Kjelstadli i den viktige stillingen som kjedekoordinator. Erling har bred bransjeerfaring, bla.bla. VestlandsHus er en av boligprodusentene som har vært lengst i bransjen.