Oslo Sporveier har flest misfornøyde kunder

Oslo Sporveier har Norges mest misfornøyde kundemasse, skriver Dagsavisen.

Det kommer fram i forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. 11.000 kunder i 129 bedrifter er spurt om servicen i bedriften de selv er kunde hos. Her oppnår Sporveiene bare 48 indekspoeng av 100 mulige, et ekstremt dårlig resultat ifølge forskerne -Resultatet er ekstremt dårlig. Vår tommelfingerregel er at poengsummen må ligge over 70 for at kundene kan defineres som fornøyde, sier prosjektleder Pål R. Silseth ved Handelshøyskolen BI til Dagsavisen. Oslo Sporveier er ikke alene om å ha misfornøyde kunder. NSB får bare fire poeng mer enn sporveiene. Stor-Oslo Lokaltrafikk gjør det betydelig skarpere med 64 poeng. SAS kommer dårligst ut av flyselskapene, og oppnår 64 poeng. Dette er SAS' svakeste resultat i undersøkelsen på seks år. Veteranen Braathens og nykommeren Norwegian får begge 71 poeng. Oslo Sporveiers kunder er imidlertid svært lojale. Selskapet oppnår sterkest lojalitet blant alle selskapene innen persontransportkategorien. -Det er fordi mange ikke har noe annet valg enn å bruke Oslo Sporveiers kollektivtilbud, påpeker prosjektleder Pål R. Silseth.