Tre mangelfulle tunneler

Tre norske vegtunneler er med i årets store EuroTAP- tunneltest. Eikefettunnelen, Matrebergtunnelen og Jernfjelltunnelen, alle på E39 i Hordaland, blir betegnet som mangelfulle.

Statens vegvesen har allerede en oppgraderingsplan for norske vegtunneler, inkludert de tre som er testet i årets EuroTAP-undersøkelse. Målet er å få alle opp på det nivået som kreves i EU-direktivet om tunnelsikkerhet.

- Vi ser positivt på denne og tilsvarende undersøkelser selv om denne tunneltesten går langt utover kravene i EU-direktivet. Slike tester bidrar til å øke fokuset på trafikksikkerhet generelt og tunneler spesielt. Vi har allerede en oppgraderingsplan for disse tre og resten av tunnelene som ikke tilfredsstiller EUs nye krav til tunneler, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen til vegvesen.no.

I testen påpekes det at risikoen ved å ferdes i disse tre tunnelene er lav.
Hva er årsaken?

De viktigste årsakene til lave score for norske tunneler er først og fremst:
* De fleste norske tunnelene har for lav trafikk til å tilfredsstille EUs krav om toløp eller separat rømmingstunnel

* Vi bruker asfaltdekker i våre tunneler i stedet for betong da dette minimaliserer plager og risiko som en følge av støv etter piggdekkbruk.
* Nødnett- og kommunikasjonsutstyr da vi ennå ikke har på plass det nye nasjonale nødnettet.

* En rekke av kravene som er tatt med i testen gjelder nye tunneler og ikke oppgradering av eldre tunneler.

Rapporten er nå til gjennomgang og analyse i Vegvesenet. Undersøkelsene er gjennomført av den tyske motororganisasjonen ADAC i samarbeid med European Tunnel Assessment Programme (EuroTap).