Frp-er vil ha statsregulert bensinpris

La staten regulere pumpeprisen på drivstoff. Det vil gi forbrukerne forutsigbarhet, sier Frps stortingsrepresentant Robert Eriksson.

 

Reguleringsutspillet fra partiet som normalt ønsker størst mulig grad av markedsliberalisme, kommer etter de siste dagers debatt om høye dieselavgifter og økt engangsavgift på kjøp av dieselbiler.


Eriksson sier han først og fremst ønsker lavere avgifter på drivstoff. Nå vil han diskutere mulighetene for et system med regulert drivstoffpris med sin egen stortingsgruppe, foran behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. For å få til det må avgiften være flytende og minske i takt med økning i oljeprisen.
- Jeg mener dette er fornuftig for å sikre forutsigbare rammer, blant annet for næringslivet. Det er helt i tråd med det vi i Frp har jobbet med i mange år, sier Eriksson til Adresseavisen.

- Førsteprioritet i forhold til revidert nasjonalbudsjett er en betydelig reduksjon i drivstoffavgiftene. Dagens avgifter er distriktsfiendtlige, sier Eriksson.
Ifølge Esso Norge er de statlige avgiftene på drivstoff mellom 55-65 prosent av pumpeprisen når det gjelder 95 oktan og diesel. For 95 oktan er de samlede avgiftene, inkludert moms, 6,38 kroner per liter. For diesel er de samlede avgiftene, inkludert moms, på 4,81 kroner per liter.

Eriksson mener de statlige avgiftene bør reduseres med 1,50 til 2 kroner. Ønsket er en stabil bensinpris på rundt 10,50 kroner.