Vegvesenet: Gangfeltene skal gjøres mer synlige

Alle gangfelt som krysser veier i soner med 60 km/t fartsbegrensning, skal nå gjøres mer synlige, lover avdelingsdirektør Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

 

- Det vil bli iverksatt tiltak, og de vil bli tilpasset det aktuelle gangfeltet og den aktuelle veien, sier Amundsen, som avviser overfor NTB at Vegvesenet har planer om å fjerne gamle gangfelt.

Mens tre fotgjengere omkom i hele fjor, har til sammen åtte mistet livet her til lands i løpet av årets to første måneder. Mange av ulykkene har skjedd i tilknytning til fotgjengerfelt.

Mange kriterier
Amundsen sier at veimyndighetene har registrert det økte antall ulykker, og har bestemt seg for å gjøre noe drastisk. Først skal man ta for seg gangfelt over hele landet i 60 km/t-soner. Når dette arbeidet er utført, gir Vegvesenet seg i kast med 50-sonene, sier Amundsen.

- Vi har et sett kriterier å gå ut fra. Der et gangfelt er dårlig synlig, vil vi gjøre det bedre synlig ved bruk av spesielle skilter eller andre former for merker. Hvis dette ikke er tilfredsstillende, vil vi opphøye feltene med 10 centimeter, og det er et tiltak vi har god erfaring med, sier Amundsen.

Hvis dette heller ikke viser seg tilstrekkelig, har Vegvesenet en mulighet til å signalregulere gangfeltet. Et alternativ er også å redusere tillatt fart på veien.
- Et femte alternativ er å ta bort noen gangfelt på en vei med flere gangfelt, og sikre dem som beholdes bedre enn før, sier Amundsen til NTB.

Senke farten
Å senke farten på biltrafikken, er ifølge Trygg Trafikk det sikreste tiltak som kan settes i verk for å skjerme de myke trafikantene - om ikke veimyndighetene finner muligheter til å lage fotgjengerunderganger.

Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk sier til NTB at organisasjonen generelt ønsker at 10 prosent av de årlige veibevilgningene gis til beste for de myke trafikantene.

- Men vi ønsker oss også 4 kilometer trygg sone rundt alle skoler, og en fartsgrense på 30 km/t. i byer og tetbygde strøk. Vi vet at et menneske som blir påkjørt i 50 km/t med stor sannsynlighet vil dø. Dersom bilen kjører i 30 km/t vil han eller hun sannsynligvis overleve, sier Kari Sandberg i Trygg Trafikk