Caterpillar med ny gravemaskin

Caterpillar introduserer ny hydraulisk gravemaskin, Cat 325CL. Dette er en viderføring av suksessmaskinene Cat 325L/Cat 325BL som i Norge har vært markedsledende fra introduksjonen i 1992. Det er siden introduksjonen i 1992 solgt nærmere 200 enheter av 325-modellen, og totalt 1400 enheter av 300-serien.

Cat 325CL er en maskin på 30,2 tonn og bygger på erfaringer fra foregående modeller, men med de forandringene og implementering av ny teknologi som er gjort så snakker vi her om en ny maskin. Med den historien som foregående modeller har, så er dette en modell både Caterpillar og Pay & Brinck AS forventer seg svært mye av. Her følger en beskrivelse av Cat 325CL. Tall i parantes ( ) refererer til forandringer fra foregående modell. Cat SmartBoom er levert på alle B-serie maskiner (Cat 320BL og større) i 2001 og tilbakemeldingene er udelt 100% positive. Systemet videreføres på C-serien og er ett patentert system som reduserer syklustidene på maskinen i alle applikasjoner, og gir dermed også økt produktivitet. Dette flytsystemet forenkler førerens betjening av maskinen. Spesielt ved rensking av fjell vil det være mindre bevegelse med spakene, samtidig som maskinen står mer stabilt. I tillegg til økt førerkomfort, økt produktivitet og redusert mekanisk slitasje gir også systemet betydelig reduksjon i dieselforbruk. Cat 3126B ATAAC, dette er elektronisk styrt motor som tilfredsstiller de nye kravene til utslipp som kommer 1/1-2002, Steg II . Motoren har en ytelse på 190 Hk ved 1800 rpm, (+12%), og ett slagvolum på 7,2 liter (+9%). Det benyttes luft til luft intercooler (ATAAC) sammen med wastegate turbo og HEUI innsprøytningssystem. Dette gir en responsiv motor med rein forbrenning gjennom hele turtallsområdet. Hydraulikksystemet er et lastkjenende system med 2 variable stempelpumper med oljemengde på 2x235 l/min. (+13%), arbeidstrykket er 350 bar. I tillegg har maskinen en ekstra dobbelvirkende krets med separat pumpe som gir 60 liter og 200 bar. Systemets virkningsgrad er optimalisert med både Cross-sensing og regenereringsventiler, og sammen med automatisk styring av Power- og Work Mode funksjonene sikres alltid optimal ytelse og drivstofføkonomi. Automatisk Power- og Work Mode funksjon forenkler også betjeningen av maskinen, ingen trykknapper og alltid rett valg av Mode. Redskapshydraulikken er helt nyutviklet og består av inntil 3 ekstra ventiler (sandwich-type) som monteres til hovedsentralen og som er elektronisk betjent. Dette systemet gir nye muligheter og samkjøring av flere funksjoner blir bedre. Systemet er også linket mot maskinens elektroniske kontrollsystem og tillater forprogrammering av inntil 5 ulike redskap. Innstilling av trykk og oljemengde gjøres direkte på monitorpanelet og uten bruk av eksterne manometere. Betjeningen av redskapshydraulikken skjer med en modulert skyvebryter på hver joystick. Multipro elektronisk styringssystem er en videreutvikling av forgjengeren, Maestro, der kapasitet og muligheter er utvidet, ikke minst brukergrensesnittet som gir informasjonen på norsk. Det er en monitor i førerhuset som består av 3 deler, analoge instrument informasjonsfelt betjeningsknapper, denne er linket opp mot maskinens elektroniske styringsbokser og overvåker og styrer systemene for optimal drift. Før oppstart gjør Multipro nivåsjekk av væskenivåer, og informerer også om når det skal gjøres olje- og filterskift. Undervognen bygger på samme lest som forgjengeren, men med endel nyheter. Beltekjedene er av type GLT-2 (Fettsmørte) der leddene har fått en ny type tettning og er pakket med grease, samt at foringene har mere slitegods. Dette vil gi økt levetid, inntil 20%, og dermed reduserte driftskostnader. I tillegg til kjedene har maskinene fått HD-underruller standard og antallet er øket fra 8 til 9 stk. Disse har 30% større belastningskapasitet, større herdesjikt og bedre beskyttelse for tettningene, totalt gir dette 10% flere driftstimer. Med disse oppgraderingene vil kunden kjøre flere timer før utskifting av undervognsdeler, alternativt at det er mere understell igjen ved utskifting av maskinen og det gir høyere annenhåndspris. Graveaggregatet leveres med 3 alternative bomløsninger, ME-Mass Excavator, R-Reach og VA-Variabll Adjustable, og med stikker fra 2,0 til 3,2 meter. Standard for det norske markedet vil være R-boom med 3,2 m. stikke og 1600 liters skuffe. Gravekreftene er for skuffesylinderen 150 kN og for stikkesylinderen 133 kN (+11%). Både bom og stikke er spenningsglødd etter sammensveising, denne prosessen bringer stålstrukturen tilbake til normal og gir opptil 20% økt styrke. Førerhuset er nytt og er designet etter ønskemål fra førere rundt i Europa og har førerkomfort av første klasse. Cat Automatic Climacontroll er konstruert for vinterklima og har rikelig kapasitet både på varme-og ventilasjonssiden og sørger for ønsket temperatur til enhver tid. Store vindusflater sikrer optimal sikt rundt maskinen, frontruten er udelt og har et pusserarrangement som tar hele ruten. Brytere og betjeningsorganer er ergonomisk riktig plassert og er der føreren forventer å finne dem. Setekonsollen har dobbelt fjæringssystem og kan justeres i alle posisjoner uavhengig av selve stolen, KAB 528P, dette muliggjør ønsket sittestilling for førerne. Nyutviklede viskose hyttefester sikrere en førerplass med minimale vibrasjoner og med behagelig lydnivå. Førerhuset har bilstandard og inneholder en rekke egenskaper som direkte øker komforten. Service- og vedlikehold er viet stor oppmerksomhet og det skal være enkelt å utføre periodisk vedlikehold, og det skal fortrinnsvis utføres fra markplan. På Cat 325CL er serviceintervallene økt, på motoren er intervallene for olje- og filterskift 500 timer. Intervallet for filter på hydraulikksystemet er 1000 timer. Alle filterne sitter plassert slik at de nås fra markplan. Hydraulikkfilteret er av patrontype og skiftes uten at det søles olje, og uten at det kommer forurensninger inn i systemet. Graveutstyret har en ny type bolter og foringer som har vesentlig forlenget serviceintervall. Under normale forhold er smøreintervallene inntil 1000 timer for alle boltene untatt skuffeboltene som skal smøres hver 50. time. I harde driftsforhold er intervallene henholdesvis 500 timer og 10 timer. Kjølesystemet på maskinen har Side by Side montert oljekjøler og radiator, dette gjør renghold og service enklere samt at kjølekapasiteten øker. Product Link PL-201, maskinene er klargjort for montering av Caterpillars Product Link. Det er ett satelittbasert system som overvåker maskinen og melder inn timeteller en gang pr. døgn og possisjon 4 ganger pr. døgn. Dette systemet er beregnet på kunder som har mange maskiner, og vil gjøre det enkelt å planlegge service og til enhver tid vite hvor maskinene er plassert. I tillegg til nevnte funksjoner vil PL-201 også komunisere serviceinformasjon mellom forhandler og maskin. Så snart disse systemene er operative I Norge, vil disse maskinene enkelt kunne påmonteres sendeutstyr og linkes opp. Styling, maskinene har fått nytt og moderne avrundet karosseri. Lokket over motoren er vesentlig lavere og totalt sett gir den nye designen bedre sikt og mindre dødsoner rundt maskinen. De nyhetene og forandringene som er bygget inn i C-serien er i henhold til førernes og eiernes ønsker og krav, og vil ytterligere forsteke 300-seriens markedspossisjon. Sluttresultatet er en maskin som produserer inntil 15% mer enn forgjengeren, men til lavere driftskostnad og med en lavere miljømessig belastning. De første maskinene vil ankomme Norge i februar og er allerede solgt til Nils Sauro AS, Hovin i Telemark og til Reidar Rolstad AS, Lillehammer.