Dragkamp om OL-samferdsel

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var positiv, men kom ikke med noen løfter om nye penger da hun onsdag møtte ledelsen i Tromsø 2018.

Samferdsel & Tromsø 2018

* Tromsø 2018 mener infrastrukturen rundt Tromsø er godt rustet til å håndtere 1,2 til 1,4 millioner besøkende under et eventuelt OL i Tromsø. Dette vil gi en belastning på 60 prosent på veinettet i Tromsø.
* Både hovedinnfartsåren E8 og Langnes flyplass trenger å bli opprustet. Tilreisende skal flys inn til Langnes og Bardufoss flyplass.
* Fra Bardufoss skal tilreisende fraktes med buss til utforarenaen ved Blåtind i Balsfjord og til Tromsø der de 12-13 andre arenaene skal ligge.
* Denne reisetiden blir under to timer, og sammenlignes med å frakte publikum fra Oslo til Hamar og Lillehammer under lekene i 1994.
* Det skal være mulig å gå mellom sju-åtte av de 13-14 arenaene som planlegges i Tromsø. (©NTB)

- Ingen er vel i tvil om at Senterpartiet støtter tanken om et OL i Tromsø. Men som fagstatsråd må jeg se helhetlig på bevilgningene til samferdsel og helhetlig på landsdelen. Vi kan ikke stille oss slik at investeringer i Tromsø kan gå på bekostning av resten av landsdelen. Men det er også slik at Tromsø-regionen har sine behov for utbygginger uavhengig av OL-tankene, sier Navarsete etter møtet med OL-ledelsen.

Budsjettkamp
Under orienteringen luftet Tromsø 2018-ledelsen sine tanker om å løfte deler av investeringene til veiopprustning og flyplass ut av OL-budsjettet og over på Statens vegvesen og Avinor. Rundt 2 av de 15,5 milliardene i den opprinnelige OL-søknaden går til internkommunikasjon, veier og flyplassopprusting.

- Er det riktig at veiutbygginger som uansett ville kommet, men som framskyndes på grunn av OL-planene, skal være inne på vårt budsjett spurte styreleder Petter Jansen.

Vei og fly
OL-ledelsen frykter at de må ta regningen som samfunnet uansett ville tatt. Dette gjelder spesielt opprusting av E8 som er hovedinnfartsåren til Tromsø. Dette er kostnadsberegnet til 700 millioner kroner, men foreløpig ikke inne i forslagene til nasjonal transportplan.

Likeledes ligger opprustning av Langnes flyplass på 205 millioner kroner inne i budsjettet, som nå skal kvalitetssikres foran høstens stortingsbehandling av søknaden om statsgaranti. Signalene fra Tromsø 2018 er at det trengs et «tresifret» millionbeløp for å tilpasse kapasiteten ved Langnes lufthavn.

Budsjettet sprekker
Samferdselsministeren lyttet interessert, men kom ikke med noen klargjørende signaler under den timelange orienteringen. Hun understreket flere ganger at det er svært viktig at kvaliteten på grunnlagsmaterialet for OL-søknaden blir best mulig.

Jansen og ledelsen i Tromsø 2018 viste til at 80 prosent av beregningene på samferdselsutgiftene i søknaden kommer fra fagetatene som er underlagt Samferdselsdepartementet.

Navarsete fikk også høre OL-ledelsen redegjøre for hvor den opprinnelige søknaden om 15,5 milliarder statsgaranti ser ut til å sprekke. De er sannsynligvis nødt til å plusse på garantibeløpet med 2,1 milliarder kroner til deltakerlandsbyen. I søknaden var det private som skulle stå for denne garantien, men dette blir ikke anerkjent av IOK (Den internasjonale olympiske komité).

I tillegg regner Tromsø 2018 med at de på plusse på en halv til en milliard kroner til sikkerhetstiltak utenfor arenaene.