NSB vil gi flere passasjerer erstatning

Langt flere togpassasjerer bør få erstatning ved forsinkede og innstilte tog, foreslår NSB.

Hvis forslaget blir virkelighet, vil de årlige erstatningsutbetalingene øke fra 2,8 til om lag 8 millioner kroner, anslår NSB.

I dag kan NSBs passasjerer kreve å få erstattet «direkte, påregnelige og dokumentere utgifter» ved vesentlige forsinkelser. Dette betyr at toget må være mer enn 60 minutter forsinket på lengre reiser, for eksempel mellom Oslo og Trondheim. For alle andre reiser holder det med forsinkelser på over 30 minutter.

- I gjennomsnitt får hver kunde noen hundre kroner i erstatning, opplyser kommunikasjonssjef Anne Rygg i NSB til Dagsavisen.

Svakheten med dagens erstatningsordning er at den ikke omfatter forsinkelser og innstillinger som Jernbaneverket kan lastes for, for eksempel ved feil på kjøreveien. Og som regel er det Jernbaneverket som har ansvaret, ifølge NSB.
- Tallene viser at vi har skylden for bare én av seks forsinkelser, sier Rygg.

Ifølge Rygg har NSB i fire år ønsket seg en bedre erstatningsordning.

- Også Flytoget og andre som kjører tog, samt forbrukermyndighetene, har ønsket at det må bli lettere å få kompensasjon, forteller kommunikasjonssjefen.
Jernbaneverket vil så langt ikke kommentere NSBs forslag til ny erstatningsordning.