Operaen i boks

I Operaen skal det kunne fremføres rockeopera i én sal, uten at det høres i naborommet. Løsningen har vært å bygge rom etter ’’boks-i-boks’’ prinsippet. 

– 20 ballettdansere skal kunne hoppe samtidig, uten at det merkes i rommene under. Og danserne i prøvesalen skal ikke forstyrres selv om det spilles trommer i naborommet, sier Lars Strand, fagansvarlig for akustikken i bygget.

Konstruksjonen av mange rom inne i Operaen innebærer at rom er bygd inne i rom, som en slags boks-i-boks. Gulvene er lagt på flytende materiale som ikke bare fjerner støy, men også vibrasjoner som når ballettdansere hopper i takt.

ÅF Brekke & Strand Akustikk er ansvarlige for akustikken i Operaen, sammen med britiske Arup Acoustics. Og de er faktisk ikke ferdig med jobben. Det gjenstår mye finpuss før alt er gjort, selv om Operaen nå er tatt i bruk.

– Vi skal fortsette med lydgjennomganger og fininnstillinger og utbedringer frem til neste vår. Noe av bygget skal også endres litt, sier Lars Strand.

Komplekst lydbilde
ÅF Brekke & Strand Akustikk har stått overfor noen av sine største utfordringer med denne jobben.

– God akustikk i de store salene var den viktigste oppgaven. Det betyr at man skal kunne høre vanlig tale fra scenen uten at det brukes forsterkning, og samtidig få en god musikkopplevelse.

Den store salen skal gi publikum inntrykk av å være ’’inne i musikken’’. Ikke bare publikum, men også sangeren som står på scenen skal føle at rommet gir et kunstnerisk løft, slik at de yter sitt beste.

– Drømmen er jo den store opplevelsen, for både publikum og utøvere, sier Lars Strand.

Fjernet trafikkstøy
I pausen vil over tusen mennesker strømme ut i foajeen, og takket være en stor eikespilevegg med lyddempende materialer bak, vil det ikke oppleves som støyende selv om alle snakker samtidig.

– Lydgjennomganger viser at det fungerer utmerket, sier Strand.

I mange andre bygg er det ofte så enkelt som å montere lyddempende plater i himlingen, men for et arkitekturbygg som Operaen er det langt mer komplisert.

– Det stiller helt spesielle krav til oss som jobber med akustikk.

Mange var bekymret for at en av Norges mest trafikkerte veier, E18, med 130 000 kjøretøy i døgnet passerer like ved ville sjenere bygget. Men slik er det ikke.

– Skjermingen mot trafikkstøy er utfordrende, men dette har vi gjort en del ganger før. Det er inne i bygget den vanskelige jobben har vært, sier Lars Strand.