Hæhre henter Mesta-ansatte

Hæhre Entreprenør trapper nå opp sin tunnelsatsing og har fått flere sentrale personer i Mesta over på laget.

Tunnelsjef Øystein Birkeland i Mesta har valgt å gå over til Hæhre sammen med en kalkulasjonssjef og to anleggsledere.

Byggeindustrien har også fått flere tips om at seks tunnellag i Mesta også har fått tilbud med uvanlig gode betingelser om å begynne hos Hæhre.

Styreformann Albert Hæhre og daglig leder Knut Harstad i Albert Kr. Hæhre AS bekrefter at Birkeland og en kalkulasjonssjef samt to anleggsledere er begynt hos dem, men avkrefter overfor Byggeindustrien at flere nå skal bli med over fra Mesta.

- Det er ikke riktig at flere fra Mesta skal begynne hos oss nå. Jeg har også hørt rykter om at flere skal ha fått tilbud fra oss, men det stemmer ikke, sier Albert Hæhre til Byggeindustrien.

Kilder i Mesta har også fortalt Byggeindustrien at Stein Iversen, som inntil 29. februar i år var anleggsdirektør i Mesta, skal ha vært en del av tunnelsatsingen til Hæhre.

Hæhre avkrefter at dette er tilfelle.

- Det er ikke riktig at Iversen har vært med på oppbyggingen av tunnelsatsingen, sier han.

Hæhre sier han forstår at det ikke er hyggelig for Mesta å miste sentrale personer i deres organisasjon.

- Det er nå en gang slik at alle organisasjoner må arbeide for å beholde sine ansatte. For å få tak i gode folk må man i all hovedsak ta inn personer som arbeider andre steder, sier Hæhre.

Han understreker han har hatt og har et godt forhold til Mesta. De har samarbeidet om en lang rekke prosjekter i løpet av de siste årene, og en stor andel av Hæhres omsetning har kommet via underentrepriser fra Mesta.

Alle de trenger
Hæhre og Harstad sier de pr nå har på plass den bemanningen de har behov for. Men de vil komme til å ansette flere i tiden som kommer.

Hvordan de skal organisere den nye tunnelsatsingen er ennå ikke bestemt. Inntil nå har tunnelvirksomheten vært innlemmet i Hæhre Entreprenør AS. De har satset på tunnel i rundt to år og har hatt tre oppdrag.

Albert Kr. Hæhre AS, som er morselskapet til Hæhre Entreprenør, omsetter for rundt 750- 800 millioner kroner i året.

Overrasket
Kommunikasjonsdirektør Grunde Fredriksen i Mesta sier til Byggeindustrien at det ikke er gunstig for Mesta å miste fire sentrale personer innen tunneldriften i selskapet, men sier at de har gode folk til å steppe inn i alle stillingene.

- Det viktigste for Mesta nå, er å avlevere topp kvalitet til alle kundene våre. Når det er sagt tør jeg vel påstå at Hæhres tilnærming til Mesta som sin viktigste kunde de seneste årene, er heller uvanlig. At en underentreprenør håndplukker nøkkelmedarbeidere i samlet flokk fra sin viktigste kunde, vitner i hvert fall om at det ikke er risikofritt å ha Hæhre som leverandør. Men bevares, Hæhre har jo fått det godt til, og slik beviser han at det er uendelig mange veier til Rom. Denne veien var imidlertid bare stiplet på vårt kart inntil nå, sier Fredriksen.

Han sier videre at det har vært en del aktivitet rundt deres folk etter at denne saken ble kjent i løpet av helgen.

- Dersom flere tunnellag skulle velge å gå over til Hæhre, vil det bli en utfordring. Men Mesta har de lengste og noe av de mest stolte tradisjonene i norsk anleggsbransje. Uten at vi undervurderer situasjonen, har vi tidligere bevist at vi kan stå imot større utfordringer enn dette anslaget mot Mesta fra Hæhre, sier Fredriksen.

Fredriksen sier videre at han er overrasket over at Hæhre satser såpass tungt i det han kaller dagens noe lunkne tunnelmarked.

- I Mesta foretrekker vi langsiktighet og forutsigbarhet til normale betingelser, fremfor hva vi hører er usikkerhet til unormale betingelser. I Mesta har vi i hvert fall ikke anledning til å betale fagarbeidere lønninger på nivå med aksjemeglere, men som konkurrent ønsker vi Hæhre lykke til, sier Fredriksen.

Fredriksen sier også at dersom Stein Iversen skal ha vært involvert i tunnelsatsingen til Hæhre, og har vært med på å hente folk over fra Mesta, er dette et klart brudd på betingelsene i forbindelse med Iversens fratreden i selskapet.

Jan Elvøy har nå overtatt ansvaret for tunnel i Mesta.