- Ulykkesnedgang skyldes ikke bare høyere fartsgrense

- Det at antall trafikkulykker kan se ut til å ha gått ned på veger hvor fartsgrensen er økt til 100 km/t, skyldes på langt nær bare at fartsgrensen er økt, men at dette er de sikreste motorvegene vi har, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Han peker på at vegens standard har mye å si. Før vegene fikk fartsgrense 100 km/t, måtte sikkerhetstiltak gjennomføres på vegen. De motorvegstrekningene der fartsgrensen er økt til 100 km/t har veglys og fysisk midtdeler, enten ved at avstanden mellom kjørefelt i motgående retninger er på om lag sju meter, eller ved at det er satt opp rekkverk, melder vegvesen.no. - Det kan synes som om antall ulykker synes å være redusert noe. Denne ulykkesreduksjonen må nok tilskrives at dette er motorveger med høy standard og at trafikkavviklingen nå blir jevnere enn tidligere, mener Amundsen. Statens vegvesen Vegdirektoratet arbeider for tiden med å evaluere endringene i fartsgrensene som ble gjort sommeren og høsten 2001. - De foreløpige resultatene tyder på at dette har fungert som forutsatt, sier Amundsen. På vanlige riksveger med mange alvorlige ulykker ble fartsgrensene redusert fra 90 til 80 km/t og fra 80 til 70 km/t. Farten ble redusert på om lag seks prosent av et riksvegnett på rundt 30 000 km. Dette er veger som ikke har atskilte kjøreretninger. Transportøkonomisk institutt (TØI) er engasjert av Statens vegvesen for å gjennomføre en omfattende evaluering, og så langt synes kjørefarten på disse strekningene å være redusert med fra 2 til 4 km/t. - For øvrig er det fortsatt vanskelig å si noe om ulykkesutviklingen i 2002 siden vi enda ikke har sikre tall ennå. Dette er grunn til at vi er forsiktige med å gå ut med opplysninger om ulykker har gått opp eller ned på disse strekningene, presiserer Amundsen, og avslutter: - Så langt synes resultatene å bekrefte våre antagelser om at økningen til 100 km/t på motorveger ikke ville få negative utslag for trafikkulykkene, og at reduksjonen av fartsgrensen på vanlige tofelts veger vil gi noe færre ulykker.