Skjuler store prisavvik

Byggmax tar oppgjør med egen bransje og sender byggevarebransjen i skammekroken.

Byggmax-sjef Magnus Agervald går nå ut mot bransjen han selv er en del av, og kritiserer kollegaers manglende vilje til å publisere priser og lagerstatus på nettet.

- Dette står ikke i forhold til hva norske forbrukere bør kunne forvente seg i 2008. Behovet for informasjon blir ikke mindre når man vet at det kan være store variasjoner i pris, sier han.

Internett

Internett er en viktig informasjonskilde når man ønsker å orientere seg om kjøp av en viss størrelse. Byggevarebransjens aktører er imidlertid svært forbeholdne med å publisere priser og lagerstatus på nettet. Når byggevareselskapene, som på grunn av behov for store areal, legger varehusene et stykke utenfor de mest sentrale områdene, blir problemstillingen høyst relevant.

Nordmenn ligger på Europatoppen i oppussing. Ifølge SSB ble det igangsatt bygging av nærmere 5,5 millioner kvadratmeter bygningsmasse til bolig- eller fritidsbruk i 2007, og dette er et av de høyeste nivåene noensinne. Samtidig melder Prognosesenteret at nordmenn i samme periode pusset opp for et rekordbeløp - hele 55 milliarder kroner gikk med til oppussing av boliger og hytter.

Ikke lett for kunden

Boligkjøp er den største enkeltinvesteringen de fleste av oss gjør i løpet av et langt liv, og bør derfor foretas basert på godt informerte beslutninger. Men byggevarebransjen gjør det slett ikke lett for kunden.

Når de fleste byggevarehus bevisst unnlater å publisere på nettsidene sine hva varene koster og hva som finnes på lager, gir de ikke kundene mulighet til å ta beslutninger på godt nok grunnlag. Ifølge undersøkelser kan prisavvikene på sammenlignbare varer i norske byggevarehus ligge på mellom hele 30 - 50 prosent.

Byggmax ønsker nå en debatt rundt det faktum at byggevarebransjen bevisst unnlater å ta i bruk tilgjengelig informasjonsteknologi. Med publisering av prisene på Internett blir det mye enklere for kunden å se hva totalkostnaden blir og hvor man kan spare inn. Synliggjøres også varelageret, vet man også når man får varene og om det er nødvendig å vente i flere dager eller uker på levering.

Andre bransjer lenger fremme

Den svenske byggevarebransjen ligger langt foran den norske med å offentliggjøre pris- og lagerstatus på nettet, hvor de ledende byggevarekjedene har valgt dette som en bevisst strategi. Det samme gjelder en rekke andre bransjer her til lands, for eksempel elektronikk- og møbelbransjen. Til og med monopolisten Vinmonopolet gir kundene full oversikt over hva de edle dråpene koster og hvilke utsalg som har dem tilgjengelig.