Nødsamband på Nordlandsbanen

Et større oppslag i Aftenposten torsdag 27.3 om nødkommunikasjon på Nordlandsbanen har ført til mange spekulasjoner. NSB presiserer nå i en pressemelding at de frister som er gitt for GSM-R -utbyggingen er akseptable for selskapet.

Statens Jernbanetilsyn har gitt dispensasjon fra jernbaneforskriftens krav om nødkommunikasjon for tog frem til 1. januar 2004 for strekningen Bodø -Rognan og frem til 1. oktober 2004 for Nordlandsbanen for øvrig . I et brev til Samferdselsdepartementet 18. februar har NSB understreket at nødkommunikasjon må etableres så snart som overhode mulig. NSBs henvendelse inneholder ingen kritikk av Statens Jernbanetilsyn, men er ment å skulle påsynde etableringen av nødkommunikasjon. -Som trafikkutøver er NSB AS ansvarlig for kundenes og de ansattes sikkerhet. Manglende nødkommunikasjon reduserer mulighetene for varsling av tog ved faresituasjoner og kan også vanskeliggjøre effektiv redningsinnsats ved ulykker. I en situasjon hvor NSB AS er kjent med mangler i forhold til et sikkerhetsmessig begrunnet forskriftskrav, plikter vi å vurdere om det er forsvarlig å fortsette trafikken, heter det i pressemeldingen. Etter at NSBs brev ble sendt Samferdselsdepartementet har Jernbaneverket sendt ut anbudsforespørsel på etablering av nødkommunikasjon på Nordlandsbanen. Forutsatt at gitte frister overholdes, er dette akseptabelt for NSB. Det betyr at sikkerhetsnivået på Nordlandsbanen heves opp til forskriftenes krav og at usikkerhet om det fremtidige togtilbudet unngås.