Gullveien gjennom Arktis

Isdekket i Arktis er på tilbaketrekning. Nå ser man mulighetene for en ny sjøkorridor mellom Europa og Asia, noe Norge kan tjene godt på.

 

Arktis-områdene har vært preget av tykt isdekke og kald krig i mange tiår. Dramatiske klimaendringer har nå forandret sjølandskapet, og i dag ser man der mulighet for en ny stabil rute mellom markedene i Europa og Asia. En slik rute vil gå forbi Norge, skriver VG.

- Ved å benytte Nordøstpassasjen fremfor Suez-kanalen kan man i sommersesongen spare 15 fraktdøgn, sier styreleder Willy Østreng i forskningsinstituttet Ocean Futures.

Dermed blir ruten hele 40 prosent kortere en Suez-kanalen. I tillegg gir Arktis-ruten økt beskyttelse mot ustabile forhold i Midtøsten, og pirater.
- Sikkerheten er et viktig moment. Dette gir vestlige land en mulighet til å bli mindre avhengig av Midtøsten, selv om ikke Russland er fremmed for å bruke makt, sier Østreng.

Norge kan tjene godt på nye sjøruter, men det forutsetter at vi er aktive nordover og investerer iblant annet omlastingshavner, ifølge Østreng.
Norsk Rederiforbund er positive, men påpeker at infrastruktur fra russisk side og utbygget isbryterflåte er et krav.

- Vi er selvsagt interessert. Ruten er vesentlig kortere enn dem vi bruker i dag, sier direktør Jon Egil Johnsen i Rederiforbundet.