BNL kommenterer statsbudsjettet

Byggenæringens Landsforening, BNL, har tidligere gitt kommentarer til budsjettforslaget fra Arbeiderpartiregjeringen. I forhold til endringsforslagene i St.prp.nr.1,Tillegg nr.4, har BNL følgende kommentarer:

 Avskrivningsreglene må føres tilbake til nivået før budsjettforliket i 2000  BIT- programmet må videreføres  Bilbeskatningen tynger håndverksbedriftene og må reverseres.  Investeringsavgiften må fjernes fra 1. april 2002  Infrastrukturinvesteringene bør økes for å følge opp rammene i NTP 2002 - 2011  Lånerammene til Husbanken må opprettholdes  Landslinjene er et nasjonalt ansvar og må få øremerkede midler  Bevilgningene til PCB-sanering må økes Avskrivningsreglene BNL er bekymret over at konkurransesituasjonen for den del av byggeindustrien, spesielt trelast, svekkes i betydelig grad forhold til svenske konkurrenter. Dette på grunn av svak svensk krone og gunstigere avskrivningsregler. Et lavere rentenivå vil kunne bedre situasjonen noe, men det er imidlertid viktig for bedriftene at de norske skattereglene ikke bidrar til ytterligere svekkelse av konkurranseevnen. Avskrivningsreglene, i første rekke for saldogruppe d (personbiler, maskiner og inventar), må derfor tilbake på nivået fra 2000. BNL vil be om at satsene i saldogruppe d snarest økes fra 15% til 20%. SND Regjeringen har i sin tilleggproposisjon til statsbudsjettet foreslått store kutt i overføringene til SND. I den forbindelse har bedriftene i BNL gitt tilbakemelding om at kuttene i utviklingsprogrammene skaper store problemer. Spesielt vil vi peke på BIT- programmet som er et viktig program for å fremme innovasjon og utvikling. Programmet har bidratt sterkt til at man har kunnet utvikle elektronisk saksbehandling innen for eksempel plan- og byggesaksbehandling. De deltakende bedrifter har satt i gang prosjekter med stor økonomisk egeninnsats i tiltro til at dette vært en langsiktig satsing fra det offentliges side. BNL vil be Stortinget følge opp med en bevilgning på 48 mill kroner til BIT-programmet. Bilbeskatningen BNL vil beklage at Samarbeidsregjeringen ikke trekker tilbake Arbeiderpartiregjeringens forslag om skjerpelser i beskatningen av firmabiler og kjøregodtgjørelse. Skjerpelsen av bilbeskatningen vil merkes spesielt for håndverksbedriftene. Det er vanlig praksis at ansatte innen disse yrkene anvender firmabil med nødvendig utstyr og verktøy. Bilbruken er en vesentlig del av, og de foreslåtte skjerpelsene vil kunne utløse lønnskompensasjonskrav. Dette vil i neste omgang bli overført til forbrukerne og føre til dyrere håndverkstjenester. BNL vil be om at skjerpelsene av bilbeskatningen fjernes. Investeringsavgiften Flere medlemsbedrifter i BNL har meldt om utsatte prosjekter som følge av at investeringsavgiftene ikke er foreslått fjernet fra 1. april neste år. Kombinert med en forventning om lavere rente og en svært usikker internasjonal konjunktursituasjon, er det nå skapt større usikkerhet vedrørende investeringer i næringsbygg. BNL beklager den manglende forståelsen for behovet for mer forutsigbare rammebetingelser. BNL vil be om investeringsavgiften fjernes fra 1. april 2002. Behov for økte investeringer i vei BNL er spesielt opptatt av infrastrukturinvesteringer, både fordi næringen er en stor transportbruker og fordi nivået på investeringene er avgjørende for aktivitetsnivået i anleggssektoren. Det er positivt at regjeringen har valgt å øke investeringene i riksveier, men det mangler fortsatt 550 millioner kroner for å nå nivået i Nasjonal Transportplan 2002 2011. BNL vil be om at rammene til veiinvesteringer økes med 550 millioner kroner. Husbanken BNL beklager at regjeringen har kuttet rammene til Husbanken med 2 mrd. Vi mener at Husbankens grunnlånsordning er et viktig virkemiddel for å holde en stabil boligbygging. BNL vil peke på at det pr i dag er et boligetterslep på mellom 40 - 50.000 boliger. Dette bidrar til økte boligpriser og til at unge i etableringsfasen stiller svakt overfor en privat kredittinstitusjon. Lånerammene til Husbanken vil ikke påvirke budsjettets balanse. BNL vil be om at rammen igjen økes til 15 mrd. Landslinjene Byggenæringen er avhengig av at landslinjene opprettholdes for å sikre kompetent arbeidskraft i fag med få elever, spesielt anleggsmaskinførere og anleggsmaskinreperatører. Dette er dyre utdannelser som hvert enkelt fylke kan få problemer med å tilby elvene. For å utnytte kapasiteten på utstyret er det heller ikke økonomisk gunstig å etablere slik utdannelse i alle fylker. BNL vil be om at landslinjene får øremerkede midler, eller at de overføres som et statlig ansvar og løftes ut av fylkeskommunen. Bevilgninger til PCB-sanering av vinduer BNL ser positivt på at Samarbeidsregjeringen foreslår å øke tilskuddsposten for innsamling av isolerglassruter fra 10 til 12 millioner kroner. Dette er en god begynnelse, men 12 millioner er