Legger asfaltsaken død

- Jeg vil overfor alle aktørene gi uttrykk for at Statens vegvesen legger asfaltsaken bak seg. Det var vegdirektør Terje Moe Gustavsens budskap da etatsledelsen møtte en samlet entreprenørbransje 2. april. 

Siden nyttår har det vært en rekke møter med riksdekkende entreprenører og bransjeorganisasjoner. Temaene har vært kartellsaken, selskapenes/foreningenes arbeid med konkurranseetiske spørsmål og generelle diskusjoner om videre samarbeid.

Nulltoleranse
- På disse møtene har vi vært helt klare: Det er nulltoleranse for brudd på reglene om kartellvirksomhet og prissamarbeid. Det må skapes tillitt til at selskapene opptrer ryddig, og vi gjør klart at brudd vil få konsekvenser for det enkelte selskap. På dette grunnlaget ønsker Statens vegvesen et samarbeid med hele bransjen, sier vegdirektøren.

Statens vegvesen har arbeidet med krav om erstatning for samfunnstapet som prissamarbeidet på asfalt har medført. Men selv med sterk innsats, også fra innleide konsulenter, ser det ut til at etaten ikke greier å dokumentere samfunnstap på asfaltsiden.

Tar avstand
Vurderingene rundt asfaltsaken er fortsatt noe ulik mellom de enkelte selskapene og foreningene. Men alle har lagt ned mye arbeid rundt konkurranselovgiving og etiske spørsmål.

- Vi registrerer med tilfredshet at alle tar avstand fra brudd på konkurranselovgivningen og at det er iverksatt tiltak med utgangspunkt i nulltoleranse for brudd på regelverket, sier Gustavsen.

Tillit
Han påpeker at et framtidig samarbeid må tuftes på tillit til at brudd på regelverket er et tilbakelagt stadium, til at det fortsatt vil arbeides aktivt på dette området og at selskapene selv slår hard ned på slike ting i framtida.

- Jeg mener vi har etablert en plattform for samarbeid tuftet på åpenhet og respekt for lovverket. Vi vil gå videre med konkret samarbeid på en rekke områder: Prosjekt- og kontraktsstruktur, drifts- og vedlikeholdskontrakter, klima og miljø er noen eksempler, sier vegdirektøren.

Det vil bli arbeidet videre med om det kan dokumenteres prissamarbeid og eventuelt samfunnsøkonomisk tap i forbindelse med anbud på en del bruer.

- Selv om vi arbeider videre med dette, mener jeg avklaringen i asfaltsaken og det generelle holdningsgrunnlaget er godt nok til å gå videre med å utvikle samarbeidet med bransjen, sier vegdirektøren.