Ålesundstunnelene sendes ut på anbud

Anbudene for å rehabilitere Ålesundstunnelene blir sendt ut torsdag 3. april. Anleggsstart for tunnelarbeidet er planlagt til september, når ferjekaiene er ferdige.

Det er nå inngått kontrakter for bygging av ferjekai på Flatholmen med Mesta og for ferjedrifta mellom Ålesund og Valderøya med Tide Sjø.

Det blir som opplyst i pressemelding utsendt 14. mars (se vedlagt link) fri ferdsel fra kl. 06.30 til kl. 18.00. Etter kl. 18.00 blir tunnelene stengt til kl. 06.30 og det blir satt inn ferje mellom Ålesund og Valderøya.

To entrepriser
Anbudet for tunnelrehabiliteringen blir delt inn i to entrepriser - en elektroentreprise og en bygg- og anleggsentreprise. Begge to blir lyst ut torsdag 3. april. Frist for å levere tilbud vil bli i slutten av mai. Byggetiden er vurdert til å være et sted mellom 12 og 17 måneder. For bygg- og anleggsentreprenørene vil dette bli en konkurranse hvor både tid og pris teller.

Dialog med berørte parter
Kontrakten med Mesta for bygging av ferjekai på Flatholmen er på 11 mill. kroner og arbeidet vil starte nå i april. Kontraktssummen på ferjedrifta vil avhenge av varigheten på tunnelarbeidene. For eksempel vil en byggetid på 15 måneder tilsvare en kontraktssum på ca. 34 mill. kroner. Billettinntekter vil gå i fradrag.

Tide Sjø vil bruke MF Bjørnefjord som har to bildekk og en kapasitet på ca. 100 personbiler. Ruteopplegget er ikke fastlagt ennå, men det vil antageligvis bli avganger hvert 50 minutt fra hver side den første delen av kvelden. Statens vegvesen Region midt er i dialog med Nettbuss og Avinor for å tilpasse rutetilbudet. Det avvikles jevnlige møter både med ordførerne i Ålesund og Giske og en egen samarbeidsgruppe for å sikre god informasjon og medvirkning.