Rv44 Stangeland - Skjæveland

Rv44 Stangeland - Skjæveland

Rv44 Stangeland - Skjæveland
Sted: Sandnes
Prosjekttype: Vei
Totalkostnad: 385 mill kroner
Lengde: 6,5 km
Byggherre: Statens vegvesen
Entreprenør: T. Stangeland Maskin
Rådgivere: Statens vegvesen, Sandnes kommune og Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Betong: Skanska - Asfalt: Mesta og Lemminkäinen Norge - PVC-rør, plastledninger og fiberduk: Ahlsell - Betongrør og kummer: Østraadt Rør - Grøntanlegg: Anleggsgartner NyGaard - Rekkverk: Autovernmontasje - Veimerking: Cleanasol

Den nye strekningen mellom Stangeland og Skjæveland på Rv44 i Sandnes vil gi raskere og sikrere trafikkavvikling og avlaste Sandnes sentrum og Ganddal.

Prosjektleder Jan Olav Djuvsland i T. Stangeland Maskin forteller at veistrekningen er 6,5 kilometer lang. Seks kilometer er 18,3 meter brei firefeltsvei med midtdeler av tosidig rekkverksskinne i stål.

21 bruer og underganger
Rv44 Stangeland - Skjæveland har en fartsgrense på 80 kilometer i timen, men mange har prøvd om det kan kjøres raskere. Det kan det, og det har staten allerede tjent gode penger på. ÅDT er beregnet til 11.000 til 14.000 kjøretøy.

Det er 20 bruer og underganger i betong på veien, samt en gangbru i tre over Folkvordkanalen. Det er gang- og sykkelsti langs hele østsiden av veien.

Veien har tre store rundkjøringer med ytre diameter på 60 meter (diameter sentralfløy er 40 meter) og fem fordrøyningsbasseng for overvann/ drensvann.

385 millioner
Veien er prosjektert av Statens vegvesen, Norconsult og Sandnes kommune og er bygget i tre entrepriser av T. Stangeland Maskin AS. Hver entreprise hadde sitt eget konkurransegrunnlag og var åpne anbudskonkurranser. Total prosjektkostnad var 385 millioner 2007-kroner. Veien er 100 prosent finansiert med bompenger fra Nord-Jærenpakken.

Slitelag av skjelettasfalt på veien er utført av Kolo Veidekke AS. Midtrekkverk og siderekkverk er montert av Autovernmontasje AS. Cleanasol AS har utført veimerking. Skanska har bygget alle bruer, underganger og murer i betong.

Anleggsarbeidene startet 1. september i 2005. T. Stangeland Maskin var ferdig med sitt arbeid i desember i fjor og 12. desember ble veien åpnet av ordfører Norunn Østråt Koksvik i Sandnes kommune.

100 personer
Djuvsland forteller at veien ble bygget med gravemaskiner, dumpere og lastebiler. - Da aktiviteten var på topp brukte vi 30 maskiner. Da hadde vi drøyt 100 personer i arbeid.

De største utfordringene var ifølge Djuvsland grunnforholdene og været.

- Vi har bygget mye kommunaltekniske grøfter og det var til dels dårlige masser vi skulle legge rørene i. Vi hadde mye nedbør i deler av byggeperioden og det er ikke gunstig når vi arbeider i en myr.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter