Kopervik Brygge

Kopervik Brygge

Kopervik Brygge
Sted: Kopervik
Prosjekttype: Nybygg
Totalkostnad: 52 mill kroner
Salgbart areal: 1.915 kvm
Byggherre: Karmsund Maritime Service og Budeng&Vik Prosjekt
Totalentreprenør: Budeng&Vik Entreprenør
Arkitekt: Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke
Rådgivere: RIB: Procon - RIV: Ferkingstad & Alsaker - RIE,RIBr: Cowi

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: T. Halleland - Pele-arbeider: Holt Risa - Hulldekke-elementer: Block Berge Bygg - Taktekking: Protan Bygg & Tak - Stålplater/Q-dekke: Arcelor Construction - Vinduer: Frøyland Produkter - Innvendige dører: Swedoor - Låsesystem/beslag: Sikring & Låseservice - Maler og gulvlegger: Risanger & Sønn - Parkett: Bo Andren - Garasjeport: Maskin og Montasje - Branntetting/isolering: NR Brannsikring - Flytebrygger: KAMA Norge - Blikkenslager: Nord-Rogaland Blikk & Ventilasjon - Rørlegger: Åkra Rør - Ventilasjon: Nord-Rogaland Blikk & Ventilasjon - Elektro: Tøgersen Elektro - Heiser: Ing. Stein Knudsen - Kjøkkenog bad: H.R. Sandvold - Trevarer: Partner Tre Haugesund - Naturgass: Gasnor - Strøm/bredbånd: Haugaland Kraft - Sikkerhets- og skyvedører: NorDan

De fire byggene i Kopervik Brygge ligger på en smal hylle med sjøen på den ene siden og en fjellskjæring på den andre. Dette gir en følelse av å bo på vannet.

Følelsen forsterkes av en lang flytebrygge som ligger foran de fire byggene.

Maritim historie
Kopervik Brygge ligger like utenfor Kopervik sentrum på østsiden av Karmøy. Det har tidligere vært et skipsverft på tomten. Byggene står på en betongplate som hviler på stålkjernepeler som er drevet gjennom en gammel kai.

De fire byggene har til sammen 27 leiligheter. Samlet salgssum er 52 millioner kroner. Tiltakshaver er Karmsund Maritime Service og Budeng&Vik Prosjekt. Byggene er tegnet av Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke og oppført i totalentreprise av Budeng & Vik Entreprenør. Byggestart skjedde våren 06. Byggene stod ferdige ved årsskiftet 2007/2008.

Leilighetene varierer i størrelse fra 61 til 120 kvadratmeter. Markedsansvarlig Svein O. Vik i Budeng&Vik sier at standarden er høy. - Leilighetene er innredet med parkett, fliser, opplegg for gasspeis og har tilkomst med heis. Alle leilighetene har kabel-TV, bredbånd basert på fiberoptikk og terrasse eller balkong. Noen av leilighetene har to balkonger. Det er 1,5 parkeringsplasser per leilighet i et overbygget parkeringshus. Områdene bak og mellom byggene er pent opparbeidet.

I tilegg til naturgass brukes også elektrisitet til oppvarming. Byggene er fullsprinklet. Alle trappehusene er dessuten trykksatte, slik at de skal være brann- og røyksikre ved eventuell evakuering av bygget. De fleste kjøperne har valgt å ha sentralstøvsuger. Platekledningen i fasadene er tilnærmet vedlikeholdsfri. Avfall plasseres i et eget rom ved parkeringshuset. Vik opplyser at Budeng&Vik er opptatt av HMS, og at byggingen skjedde uten skader eller uhell av noe slag. - Vi har meget god fokus på HMS.

Krevende tomt
Alle de fire byggene er rektangulære og ligger på rekke langs sjøen. De har bærende konstruksjon i stål og etasjeskillere av hulldekker. Takene er flate lettakskonstruksjoner tekket med Sarnafil. Fasadene er kledd med plater og tre. Vik sier at tomten er godkjent for to bygg til. De største utfordringene med å føre opp byggene var tilgang på arbeidskraft og den trange tomten. - Tomten er lang og smal og det er kun en atkomst.

Sivilarkitekt Jan Ove Bjørheim i Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke bekrefter at tomten var krevende. - Vår største utfordring var nok den smale og trange tomten, samt den relativt høye utnyttelsen.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter