Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Blir 900 millioner dyrere

Publisert: 28.03.2008 12:57. Sist endret: 27.11.2013 19:37.

Statens vegvesen forventer en kostnadsøkning på 0,9 milliarder kroner på nye anbud i forbindelse med utvidelsen av E6 fra Gardermoen til Kolomoen.

  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Rekordmange har søkt høyere utdanning

  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Nettleder

Trenger mer mangfold i byggenæringen

Les også:

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil
  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim
  • Rekordmange har søkt høyere utdanning
  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo
  • Trenger mer mangfold i byggenæringen
  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO
  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Økningen skyldes kraftig prisvekst i anleggsmarkedet, og da særlig på stål og betongkonstruksjoner. Følgen av økningen er at trafikantene må betale 18 kroner mer for å kjøre strekningen. Totalprisen nærmer seg nå 90 kroner.

En ny beregning basert på tall fra anbudene på strekningene Gardermoen-Dal og Skaberud-Kolomoen, viser at strekningen Gardermoen-Kolomoen vil koste 5.7 milliarder kroner. Det er 0,9 milliarder kroner, eller 20%, mer enn tidligere beregninger viser, og som blant annet Stortingsproposisjon nr. 87. 2006-2007 (om utbygging og finansiering av strekningene Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen) bygget på.

Prisvekst
I grunnlaget for Stortingsproposisjonen ble det tatt høyde for vanlig prisøkning. - Etter det har det vært en betydelig kraftigere prisvekst i anleggsmarkedet på stål og betongkonstruksjoner, noe som gjør at bygging av blant annet bruer og tunneler blir vesentlig dyrere enn antatt, opplyser Taale Stensbye, fungerende prosjektleder for prosjektet E6 Gardermoen-Biri.

Dekkes av trafikantene
- Stortinget har bestemt at utvidelsen av E6 fra Gardermoen til Kolomoen skal finansieres med 1,5 milliarder kroner i statsmidler, mens trafikantene skal betale resten, sier Stensbye.

Foreløpige tall viser at kostnadsøkningen vil føre til at bompengeavgiften på strekningen Gardermoen-Kolomoen vil øke med 18 kroner. I tillegg signaliserer forslaget til Nasjonal Transportplan for 2010-19 (NTP) at statsandelen kommer senere enn tidligere antatt. Kostnadsøkningen og signalene i NTP gjør at bompengetaksten nærmer seg 90 kroner.

15 år er maksimalt av hva en bomstasjon kan stå oppe, og derfor er det ikke aktuelt å øke antall år med bomstasjoner for å redusere antall kroner trafikantene må betale for å kjøre strekningen.

Mjøsstranda
Miljøverndepartementet har ikke valgt trase på strekningen Minnesund-Skaberud. De nye beregningene baserer seg på billigste alternativ langs Mjøsa. - Dersom Miljøverndepartementet velger en annen løsning enn den billigste, vil bompengeavgiften måtte økes ytterligere, opplyser Stensbye.

Kostnadsreduksjoner
Statens vegvesen vurderer nå mulighetene for å redusere kostnadene. Tiltak som vil bli vurdert er blant annet Eidsvoll-tunnelen, bru og rasteplass ved Andelva og bruk av kantstein i midtdeler. - Større endringer på allerede vedtatte planer, vil kreve en ny offentlig planprosess. Dette vil i så fall bety forsinkelser, sier Taale Stensbye. Eventuelle forsinkelser vil komme på strekningen Dal-Skaberud. Kostnadsøkningen vil derfor ikke påvirke framdriften for strekningene Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen, strekninger som etter planen skal være ferdig i november 2009.

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg, Næringsliv
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg:
Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen