Blir 900 millioner dyrere

Statens vegvesen forventer en kostnadsøkning på 0,9 milliarder kroner på nye anbud i forbindelse med utvidelsen av E6 fra Gardermoen til Kolomoen.

Økningen skyldes kraftig prisvekst i anleggsmarkedet, og da særlig på stål og betongkonstruksjoner. Følgen av økningen er at trafikantene må betale 18 kroner mer for å kjøre strekningen. Totalprisen nærmer seg nå 90 kroner.

En ny beregning basert på tall fra anbudene på strekningene Gardermoen-Dal og Skaberud-Kolomoen, viser at strekningen Gardermoen-Kolomoen vil koste 5.7 milliarder kroner. Det er 0,9 milliarder kroner, eller 20%, mer enn tidligere beregninger viser, og som blant annet Stortingsproposisjon nr. 87. 2006-2007 (om utbygging og finansiering av strekningene Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen) bygget på.

Prisvekst
I grunnlaget for Stortingsproposisjonen ble det tatt høyde for vanlig prisøkning. - Etter det har det vært en betydelig kraftigere prisvekst i anleggsmarkedet på stål og betongkonstruksjoner, noe som gjør at bygging av blant annet bruer og tunneler blir vesentlig dyrere enn antatt, opplyser Taale Stensbye, fungerende prosjektleder for prosjektet E6 Gardermoen-Biri.

Dekkes av trafikantene
- Stortinget har bestemt at utvidelsen av E6 fra Gardermoen til Kolomoen skal finansieres med 1,5 milliarder kroner i statsmidler, mens trafikantene skal betale resten, sier Stensbye.

Foreløpige tall viser at kostnadsøkningen vil føre til at bompengeavgiften på strekningen Gardermoen-Kolomoen vil øke med 18 kroner. I tillegg signaliserer forslaget til Nasjonal Transportplan for 2010-19 (NTP) at statsandelen kommer senere enn tidligere antatt. Kostnadsøkningen og signalene i NTP gjør at bompengetaksten nærmer seg 90 kroner.

15 år er maksimalt av hva en bomstasjon kan stå oppe, og derfor er det ikke aktuelt å øke antall år med bomstasjoner for å redusere antall kroner trafikantene må betale for å kjøre strekningen.

Mjøsstranda
Miljøverndepartementet har ikke valgt trase på strekningen Minnesund-Skaberud. De nye beregningene baserer seg på billigste alternativ langs Mjøsa. - Dersom Miljøverndepartementet velger en annen løsning enn den billigste, vil bompengeavgiften måtte økes ytterligere, opplyser Stensbye.

Kostnadsreduksjoner
Statens vegvesen vurderer nå mulighetene for å redusere kostnadene. Tiltak som vil bli vurdert er blant annet Eidsvoll-tunnelen, bru og rasteplass ved Andelva og bruk av kantstein i midtdeler. - Større endringer på allerede vedtatte planer, vil kreve en ny offentlig planprosess. Dette vil i så fall bety forsinkelser, sier Taale Stensbye. Eventuelle forsinkelser vil komme på strekningen Dal-Skaberud. Kostnadsøkningen vil derfor ikke påvirke framdriften for strekningene Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen, strekninger som etter planen skal være ferdig i november 2009.