Tregigant tilbake til skogene

Verdens lengste trebru produseres av Moelven Limtre AS og monteres av Mesta over Glomma ved Flisa i Hedmark. Personlig synes jeg dette er den fineste trebrua vi har levert hittil, sier teknisk direktør Åge Holmestad i Moelven Limtre AS .

De første limtrekonstruksjonene er for lengst levert og montert. Alt er antatt ferdig levert og montert rundt midten av mars og i juni skal verdens lengste trebru på 181,5 meter etter planen åpnes. Brua får to kjørebaner og en gangbane. Estetikk Trebrua som reises ved Flisa er en monumental og kraftig konstruksjon som på ingen måte skjemmer landskapet. Ei bru laget av de samme materialene som omkranser den, tre, må sies å være en estetisk fullkommenhet. Den nye brua på Flisa blir bygget på de gamle landkarene og pilarene ute i elva. Karene og pilarene er omtrent uforandret og det er fremdeles umulig å føre inn et knivblad mellom de murte steinblokkene. - At vi kan bruke de gamle fundamentene innebærer en betydelig kostnadsreduksjon, sier Holmestad. Mesta bygger og monterer brua. Siden de tok opp tradisjonen med trebruer i 1993 har satsningen smittet over til hele landet, og er i ferd med å skape en ny dimensjon i brubyggingen. På enkelte brutyper vil tre som materiale antagelig i nær framtid kunne bli førstevalg , hevder Mesta. Konkurransedyktig De kreosotimpregnerte limtreelementene monteres og heises på plass av Mesta og regionale entreprenører. Norges største og kraftigste heisekran måtte leies inn for å ta de to løftene på 70 tonn hver når fagverkene på 87 meter i bruas midte ble montert. - For oss er det hyggelig å konstatere at veibruer i limtre nå har slått gjennom skikkelig som et konkurransedyktig produkt både i pris og kvalitet i forhold til bruer i både stål og betong. Leveransen til Flisa er viktig for oss på flere måter, blant annet fordi den er med på å sikre sysselsettingen i en periode på året som normalt er en stille tid for oss. - Personlig synes jeg denne veibrua blir den fineste vi har levert hittil. De tekniske løsningene er annerledes enn for eksempel veibrua på Tynset fordi denne er basert på fagverksbjelker i limtre, fortsetter Holmstad. Veibruer viktig Veibruer i limtre er blitt et av de største produktene fra Moelven Limtre. Bare i år vil bedriften selge veibruer for rundt 30 millioner. Kontrakten på Flisa er verdt 16 millioner for Moelven Limtre. De siste årene har bedriften levert limtrekonstruksjoner til rundt 25 bruer, hvorav to går over Glomma ved Tynset og Evenstad. Holmestad, og ikke minst Mesta, har tro på flere bruer. - Vi vet at det er aktuelt med flere nye bruer over Glomma, sier Holmestad. Moelven Limtre har i lang tid samarbeidet med Mesta om utviklingen av veibruer i tre. Den nye brua ved Flisa er utviklet i samarbeid med Vegkontoret på Hamar, bruavdelingen i Vegdirektoratet, Norkonsult AS og Plan Arkitekter AS.