Snøscooter-fanatisme?

Direktoratet for naturforvaltning vil nå innskjerpe bruken av snøscooter rundt om i kommunene. De hevder å handle på instruks fra Miljøverndepartementet. Årsaken er at det i enkeltkommuner er sklidd helt ut på grunn av en slepphendt dispensasjonspolitikk. Da skal alle kommuner og alle snøscootereiere straffes. For dette er i følge direktoratet et alt for viktig spørsmål for lokale politikere å ta stilling til. Etter vårt syn smaker direktoratets syn av fanatisme.

 

Vi er ikke for at man skal kjøre snøscooter overalt og i ren villskap. Men vi må ikke glemme at for veldig mange normale mennesker i dette landet, er bruk av snøscooter i dag helt nødvendig både til arbeid og fornøyelse. Snøscooteren er for mange eneste måte å komme frem til hyttene sine på.

For mange utkantkommuner er dette med friluftsliv en av de viktigste årsakene til at folk fortsetter å bo der. Skal sentrale myndigheter overta all styring, vil livsgrunnlaget forsvinne fra mange bydesamfunn. Vi kan aldri tenke oss at Arbeiderpartiet og Senterpartiet kan støtte opp om en slik politikk i Stortinget hvor også snøscootersaken dukker opp.

Vi forstår at hensynet til naturen skal veie tungt. Vi forstår også dem som vil ha fred og ro i fjellet. Men for dem som ikke tåler å høre en lyd er det fortsatt uendelige arealer man kan søke til. Ellers bråker moderne snøscootere lite i forhold til den som var vanlig før. De kjører også oppe på snø, og de setter derfor ikke varige spor. Dersom man kan samle all trafikken på spesielle scooterløyper, vil man også kunne separere trafikken.

Vi forstår ikke hvorfor det skal være forbudt å kjøre en scooter over et fjellvann om vinteren, mens det er tillatt å bruke bråkete påhengsmotorer på båter på det samme vannet om sommeren. Vi forstår ikke at det skal være forbudt å kjøre med snøscooter på en snølagt tømmervei. Denne veien blir tillatt åpen for trafikk både av skogsmaskiner, traktorer og biler straks den brøytes.

Vi reagerer sterkt på at en mindretall på denne måten skal overprøve det et flertall i kommunene mener. Dersom et flertall i en kommune sier nei til snøscooterkjøring - så blir det nei. Men sier et flertall ja - så må det være tillatt - selvsagt på helt bestemte vilkår.