219 millioner for å utbedre Freifjordtunnelen

Renovering av Freifjordtunnelen blir 64 millioner, eller 41 prosent, dyrere enn tidligere antatt. Prislappen er økt fra 155 til 219 millioner kroner, skriver Tidens Krav.

.

 

 

 

Distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens vegvesen bekrefter det nye kostnadsoverslaget overfor Tidens Krav. Han vil nå sørge for å sende materialet til Samferdselsdepartementet som arbeider med finansieringen av prosjektet.

Fra før er det kjent at når finansieringen er i orden, vil renoveringsarbeidet bli lyst ut på anbud.

Fysisk arbeid i tunnelen vil imidlertid ikke kunne starte før tidligst seks måneder etter at finansieringen er godkjent. Ut fra dette er det i beste fall mulig å komme i gang mot slutten av 2008.

Overslag
Johansen presiserer at prisen på 219 millioner er et byggherreoverslag. Det er først når oppdraget er utlyst og anbudene er kommet inn, at man vet hva det vil koste.

Johansen gir ellers uttrykk for at kostnadsveksten etter hans oppfatning ikke er spesielt dramatisk. Dette blant annet fordi vegvesenet også har et tidligere overslag som hittil ikke er kjent for offentligheten. Det var på 186 millioner kroner.

Kostnadsoverslaget på 155 millioner kroner baserer seg på beregninger som vegvesenet gjorde i 2005 da man satte opp handlingsprogrammet for perioden 2006 til 2009.

Den gang satte staten av 277 millioner kroner til renovering av Ålesundstunnelene og Freifjordtunnelen.

I mellomtida er kostnadsoverslagene for begge prosjektene økt atskillig.

Distriktsvegsjefen håper nå at Samferdselsdepartementet innarbeider det nye kostnadsoverslaget i handlingsprogrammet for perioden 2010 til 2013.

Må kutte?
Han er samtidig ikke fremmed for tanken om at det kan komme tilbakemelding om at deler av kostnadsøkningen må hentes inn gjennom kutt i prosjektet.

Eksempelvis kom det et slikt krav da overslaget ble økt fra 155 til 186 millioner kroner.