- OPS gir kortere byggetid

Veiutbygging der private selskaper bygger, drifter og vedlikeholder på oppdrag fra staten, reduserer byggetiden vesentlig.

Dette går fram av en analyse foretatt av Transportøkonomisk institutt (TØI) og Dovre International.

Vegdirektoratet mener at OPS-modellen (Offentlig-Privat-Samarbeid) er så vellykket at den bør føres videre som en av finansieringsformene ved fremtidig veibygging.

Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet opplyser til NTB at dette er ett av forslagene som direktoratet har fremmet i forbindelse med Nasjonal transportplan (2010-2019).

OPS betyr at et privat selskap eller et selskapskonsortium står for finansiering, utbygging. drift og vedlikehold av et veiprosjekt, som etter en bestemt periode faller tilbake til staten. Analyse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) og Dovre International går ut på denne finansieringsformen gir vesentlig reduksjon i byggetiden.

Hvem skal betale?
Synspunkter på hvordan samfunnet skal skaffe penger til nødvendig utvikling av landets veinett, var nylig tema for en konferanse i regi av Norges Automobil-Forbund (NAF). I dag er rundt 45 bompengeprosjekter i drift, og NAF mener at tallet er stigende.

Stamveiene vil fortsatt være et nasjonalt ansvar, og NAF mener at finansiering av fremtidens veinett blir mer usikker og uforutsigbar enn i dag. Derfor er det nyttig å finne fram til måter å sikre nødvendige midler til påkrevd utvikling av veinettet.

TØI har sammen med Dovre International vurdert de tre prøveprosjektene med offentlig-privat samarbeid (OPS) – E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand.

Forskerne har ikke funnet at prosjektene har gitt vesentlige kostnadsbesparelser, men byggetiden synes å bli vesentlig kortere enn ved tradisjonelle løsninger.

Fordelaktig
Instituttsjef Lasse Fridstrøm i TØI sier til NTB at analysene er basert på de to veiene som allerede er åpnet, og på erfaringene så langt med anlegget Grimstad-Kristiansand som etter planen skal være ferdig i slutten av august 2009.

Fridstrøm sier at Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet er vel kjent med TØIs og Dovres analyse. Han legger ikke skjul på at han mener OPS-modellen er fordelaktig. Fridstrøm trekker fram forhold som at bindende kostnadsoverslag gir oversiktlig prisbilde, det gis bedre kostnadskontroll og høyere effektivitet.
Han vil ikke kommentere om staten bør bygge flere OPS-veier.

– Men for meg er det interessant at dette er en metode der man kan glede seg over at allmennheten kan få en veiforbindelse tidligere enn opprinnelig planlagt, sier han.

Uavhengig

Forskerne slår fast at lokale politikere og lokalt næringsliv er fornøyd både med OPS-løsningen og den måten prosjektene er gjennomført på.

Videre mener forskerne at en viktig, positiv egenskap med privat finansiering er uavhengighet av offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering, mener forskerne, som likevel har ett forbehold: Ved bruk av prosjektfinansiering vil en ikke oppnå gunstige effekter ved at profesjonelle investorer og långivere stiller krav til styring av prosjektene.