Byggmakker topper fortsatt

Norgros med kjedene Byggmakker og Rådhuset er fortsatt Norges største byggevarekjede med en omsetning på drøyt 5 milliarder kroner.

På andreplass følger Løvenskiold Handel med Maxbo og Smart Jernvarer med 3,8 milliarder med Optimera Gruppen med Montér-kjeden på tredjeplass med nærmere 3,3 milliarder. Deretter følger Nordek med Byggkjøp, byggevarevirksomheten til COOP Norge, Byggern Norge, byggevareomsetningen til Mestergruppen gjennom blant annet kjeden Byggeriet, Nemann Bygg inkludert Ide-kjeden og på 10. plass Byggtorget. Alle de store byggevarekjedene deltok i Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon sin TBFs analyse av 2002-markedet og rapporterte om en vekst på i gjennomsnitt 4 prosent. Etter TBFs vurdering økte totalmarkedet drøyt 3,5 prosent, og i forhold til forrige år har kjedene nedgang i antall utsalg totalt. Uorganiserte forhandlere med bredt vareutvalg har en liten økning. I forbindelse med igangsatt TBF prosjekt, har vi innledet samarbeid med SSB, og utkjøringer viser at våre stipulerte tall for uorganiserte byggevareforhandlere har vært ca. 0,5 milliarder kroner for lavt. I Norge er det knapt 1000 byggevarehandlere med bredt vareutvalg og med mer enn tre årsverk. Av disse er ca. 800 kjedetilknyttet, med en samlet omsetning i 2002 til private og profesjonelle sluttbrukere på 23,2 milliarder kroner. De uorganiserte ca. 195 utsalgene anslås å ha en omsetning på ca. 3,9 milliarder kroner, slik at samlet omsetning gjennom denne typen utsalg antas å ha vært ca. 27,2 milliarder kroner i 2002 mot ca. 25,3 milliarder i 2001. I tillegg kommer omsetningen av byggevarer gjennom fargehandlere, interiørutsalg, jernvare- og industriforretninger, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre spesialforretninger, små utsalg med bredt eller smalt sortiment, og de mange utsalg som selger byggevarer sammen med andre varer (fra landhandlere til varehus). TBF anslår at omsetning gjennom denne type utsalg økte fra 14,15 til 14,35 milliarder i fjor. Samlet sisteleddsomsetning av de vareslag man finner hos byggevarehandlere med bredt vareutvalg gjennom alle kanaler anslås følgelig å ha vært ca. 41,5 milliarder kroner i 2002. Kun dagligvarebransjen er større. Avslutningen på år 2002 var preget av sterk tilbakegang i en rekke regioner. Det var store geografiske variasjoner. Starten på år 2003 meldes å være svak, med geografiske variasjoner. Spesielt Oslo/Akershus og deler av indre Østlandet henger langt etter i omsetning. For året totalt ventes en flat utvikling, men markedet er avhengig av en stabilisering i verdensøkonomien, samt redusert kronekurs.