Plan- og bygningsetaten i nytt bygg med ny organisasjon

Mandag flyttet Plan- og bygningsetaten inn i nytt, flott bygg i Vahls gate 1. Etaten endrer samtidig organisasjonsmodell

Dei organiseres utfra ulike kundegrupper, ikke ut fra geografi som tidligere. Kundenes behov for løsninger, produkter og tjenester står i fokus. Etaten legger vekt på kundeorientering og service, og har som mål å fremstå mer enhetlig og brukervennlig. Det nye Kundesenteret i 1. etasje er hjertet i den nye organisasjonen. Her møter kundene etaten, og alle kundehenvendelser betjenes her. Her er etatens tjenester lett tilgjengelige, og kundene får svar på spørsmål om kart-, plan- og byggesaker, tilgang på informasjon, innsyn i dokumenter samt veiledning og råd. - Vi er svært glade for ta i bruk dette nye, vakre og funksjonelle bygget og få mer egnede lokaler for kundeveiledning og saksbehandling. Dette vil, sammen med vår nye organisasjonsmodell, gjøre oss i stand til både å følge opp kundene og bidra mer effektiv behandling av plan- og byggesaker. Vi skal være en moderne serviceetat som tar aktivt og tverrfaglig ansvar for byens arealmessige og arkitektoniske utvikling, sier etatsdirektør Ellen de Vibe. Et sentralt grep i den nye organisasjonen er at kundene skal få sine saker behandlet på ett sted, og helst av samme team gjennom hele prosessen. Dette innebærer at de samme medarbeiderne vil følge kunden i alle prosesser knyttet til både plan- og byggesaker. De nye avdelingene er derfor tverrfaglig organisert og har svært sammensatt kompetanse. - Etatens kundebetjeningen skal kjennetegnes av service, effektivitet, likebehandling og fleksibilitet. Kundene skal møtes av serviceinnstilte kundeveiledere og saksbehandlere og få de ytelser de forventer, uten å måtte forholde seg til etatens interne organisering. Vår nye designprofil skal gjøre det lett å kjenne etaten igjen, forteller de Vibe. Det nye bygget er tegnet av arkitektfirmaet Hille og Melbye.