Potensial for økt kollektivtrafikk

- Vi har et potensial for økt kollektivtransport i forhold til privatbilen, særlig i de større byområdene. Tyngden av kollektivtransporten skjer i dag i de fire største byområdene, sier vegdirektør Olav Søfteland.

Halvparten av de reisende benytter buss. Selv om bussnettet er et finmasket kollektivtilbud over hele landet, er buss i høyeste grad et storbytransportmiddel, påpekte Søfteland da han tegnet et bilde av Statens vegvesen som kollektivetat på Samferdsledepartementet sitt presseseminar i Bergen torsdag denne uken. Vegnettet Vegdirektøren minnet om at veinettet er infrastruktur for kollektivtransporten, både som kjørevei for buss og som tilkomstvei til banenettet, knutepunkt for omstiging og anlegg for innfartsparkering for bil og sykkel. Kollektivtransporten er viktig av hensyn til arealbruk, helse, miljø og samfunnsøkonomi. - Det er et overordnet mål å avgrense veksten i biltrafikken i de største byene. Bedre kollektivtransport er et av flere tiltak for å nå dette målet, sa vegdirektøren. Satsingsområda har blant annet vært knutepunkt for bane og buss, parkering for bil og sykkel på knutepunkt og stoppesteder for buss og bane, bedre muligheter for buss (og T-banen i Oslo) og stoppesteder. Økt ansvar - Selv om det er fylkeskommunene som har ansvaret for lokal kollektivtransport, har Statens vegvesen fått økt ansvar på ulike områder. Det gjelder for eksempel areal- og transportplanlegging, fremkommelighet og kompetanseutvikling sa Søfteland og sa videre: - Vi ønsker å utvikle samarbeidet med fylkeskommunene og andre viktige aktører for å bedre kollektivtransporten. Samferdselsdepartementet har vist Statens vegvesen tillit ved å tildele etaten nye oppgaver. Det krever at vi selv står frem som en faglig sterk og troverdig kollektivtransportaktør. Handlingsplaner Vegvesenet har laget sin handlingsplan for kollektivtrafikk hvor oppgaver og innsats blir konkretisert med et særlig fokus på de større byene. Det er lagt opp til at hver av de fem regionvegkontorene skal utarbeide egne handlingsplaner. Samarbeidet med fylkeskommunene, byene og andre aktører blir viktige tema i de regionale handlingsplanene. - Vi ser det som svært viktig at samarbeidet med disse aktørene kan opprettholdes og utvikles etter at vi nå har omorganisert Vegvesenet, sa Søfteland videre.