Vil ha mer gods på jernbanen

Mer godstrafikk på jernbanen var et dominerende tema på Jernbaneforums konferanse i Oslo torsdag.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) pekte på at regjeringens målsetting om å legge til rette for mer gods fra vei til bane nå blir fulgt opp, og at næringslivets transportforhold er ett av hennes hjertebarn.

Etterspørselen etter jernbanetransport er i dag større enn det godstransportørene og jernbanenettet har kapasitet til å håndtere.

Jernbanedirektør Steinar Killi la på konferansen fram de tiltakene som Jernbaneverket (JBV) har foreslått i Nasjonal transportplan fram til 2020. Disse tiltakene til en totalpris på nærmere 5 milliarder kroner vil gjøre det mulig å utvide godstrafikken med jernbane fram til 2020.

Kapasitetsspredning
Samferdselsministeren trakk i sitt innlegg inn den nye godsterminalen på Ganddal i Sandnes, og utbyggingen som nå skjer på Alnabru, der målet er 1,1 millioner konteinerenheter per år, som eksempler på satsingen i denne sektoren.
Og forlengelse av eksisterende og bygging av nye krysningsspor på stambanene, er forhold som kommer det transportavhengige næringslivet, trafikksikkerheten og miljøet til gode, sa statsråden.

Navarsete er opptatt av å spre kapasiteten som transportørene har på jernbanenettet og på terminaler.

- En av Jernbaneverkets forutsetninger for en dobling av gods på bane-kapasiteten er knyttet til en noe større spredning over døgnet. Aktiviteten med hektiske morgen- og ettermiddagstimer på terminalene vil nok fortsette videre. Men det sentrale her er en tett dialog mellom jernbaneaktørene og næringen. Jeg er tilfreds med at Jernbaneverket legger vekt på et samarbeid med samlastere og andre involverte parter når de nå skal planlegge hvordan man legger til rette for fortsatt vekst for gods på bane, sa Navarsete.

Utbyggingstiltak
Jernbanedirektør Steinar Killi sa at Jernbaneverket har egne mål for utviklingen av infrastruktur for godstransport på bane. Nødvendige tiltak er vedlikehold og utbygging av terminaler og kapasitet på linjen - blant annet med nye kryssingsspor og dobbeltspor.

Killi sa at Jernbaneverket i Nasjonal transportplan ønsker å legge til rette for utbygging av infrastrukturen, slik at dagens håndtering av nærmere én million konteinerenheter over hele landet kan økes med 200.000 enheter innen 2020 og med ytterligere 300.000 enheter innen 2040. Hovedterminalen på Alnabru behandler i dag vel 500.000 konteinerenheter, mens Bergen, Trondheim og Stavanger, som de største etter Alnabru, behandler rundt 100.000 konteinerenheter per år.

Via to faser fram til 2020 legges det vekt på å anlegge et stort antall nye kryssingsspor, og økning av kapasiteten ved fraktterminalene i Oslo, Bergen, Drammen, Trondheim, Bodø og Narvik. Kostnadene ved fase 1 er beregnet til mellom 865 millioner og 1,6 milliarder, mens fase 2 er kostnadsberegnet til mellom 1,3 og 3,1 milliard kroner. Totalt skulle dette bli mellom 2,2 og 4,7 milliarder kroner.