Klima en forretningsmessig mulighet

Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen i Mesta AS sa på Byggedagene at satsing klimatiltak kan gi entreprenører et konkurransemessig fortrinn.

Johansen sa også at markedsmekanismene for klima i dag ikke fungerer.

- Det er en pålagt positiv holdning til klima. Til dags dato har vi vunnet kun en kontrakt på dette, og det var for Oslo kommune. Dette skyldes at kundene er ikke villige til å betale for klimatiltak. Derfor er det få entreprenører som ligger i av lovmessige krav. Slik er det også ute i verden. Derfor har OECD nå gått ut med et krav om femdoblet CO2 pris.

Ifølge Johansen vil gode klimatiltak likevel bli et viktig konkurransemessig fortrinn.

- Dersom vi ikke begynner med klimatiltak vil vi bli pålagt avgiftsøkninger, forbud og påbud. Dette vil begrense handlingsfriheten, spesielt til de som sakker akterut.

- Etter hvert vil de aktørene som satser på klimatiltak vinne. Kundene vil flykte fra klimaverstingene. Aktører som inntar skarpe posisjoner på klimaarbeid utviler konkurransefortrinn. Ved at næringen er pådriver i klimakampen vil vi også kunne legge prenisser for utvikling i klimaarbeid. På den måten blir det ytre miljøet lønnsom butikk. I et velfungerende marked vil klimaprofilen oppfattes som differensierende. Vi må derfor ikke se på som en trussel, men som en forretningsmessig mulighet. Alternativet til lønnsom butikk vil være ingen butikk.