Første salve

Onsdag gikk første salven i den kommende Grønliatunnleen - en lokal tunnel i det nye vegsystemet i Bjørvika. 

Det drives fra sør omtrent på høyde med Sjømannsskolen og vil ende ut i en rundkjøring rett nord for Ekebergtunnelens avkjøringsramper, skriver de i en pressemelding.

Ingeniørgeologene Ann Elisabeth Bøyeide, Kristin Sævik og Are Høien - de to sistnevnte medlemmer av introduksjonsprogrammet - skal følge driften av tunnelen. Tunnelen driftes fra i dag og ut i september. Det vil gå en til to salver i løpet av arbeidsdagen. Boret kjøres inn 18 fot. Hver salve gir vel 5 meter framdrift.

En moderne bormaskin som bruker hele 1000 watt kjøres inn igjen. Etter rensken skal den sette spiddene i fjellet på nytt. Lyden den gir er mer av en hissig summing enn den tradisjonelle hakkingen.

Bjørvikaprosjektet arbeider med senketunnel, betongtunneler og nå også en fjelltunnel. Lengden er riktignok relativt beskjeden, vel 420 meter pluss 40 meter portal. Fra en ny rundkjøring på Havneveien gir den bilistene en opsjon om å ta inn mot indre øst og Kongsveien (Ekeberg/Nordstrand). Mot nord drives den mellom hovedløp og avkjøringsramper i Ekebergtunnelen, med liten klaring over og under. Derfor er det støpt bruer fundamentert på stålpelekjerner i Ekebergtunnelen og i avkjøringsrampa.

- Fjellet bør ikke by på spesielt store problemer, men lengst nord vil vi møte på en sone med alunskiferen, som området er kjent for. Alunskifter håndteres som forurenset masse, sier Ann Elisabeth Bøyeie.