Kan bli veibygging mot arbeidsløshet

Samferdselsinvesteringer i form av forsert rassikring kan bli blant regjeringens tiltak mot arbeidsledighet. Avgjørelse er ennå ikke fatet. Videre økning i ledigheten gjør denne type tiltak mer aktuelt.

Dette er signalene samferdselsminister Torild Skogsholm gir Byggeindustrien under et presseseminar i Bergen i regi av Samferdselsdepartementet som pågår torsdag og fredag. Aktuell politikk - Det er til vurdering om igangsetting av samferdselsprosjekter er et egnet virkemiddel i regjeringens motkonjunkturpolitikk. Her er det særlig konsekvensene overfor renten og kronekursen som vil være særlig avgjørende. Men med utgangspunkt i anleggsnæringens utstrakte bruk av maskiner, må vi også se på om denne type investeringer har god nok sysselsettingseffekt. Men dette kan være et aktuelt tiltak, sier Skogsholm. Nytt liv til NTP I sitt foredrag på presseseminaret vekket samferdselsministeren nytt liv i Nasjonal transportplan (NTP). Ikke som investeringsplan, men som plandokument. - Enkelte har hevdet at NTP er død fordi man ikke greier å oppfylle de politiske planrammene. Jeg sier at NTP er i aller høyeste grad levende. Når det gjelder både vei og bane, er departementets fremste prioritet drift og vedlikehold. Over halvparten av planene handler om slike bevilgninger. Her er vi i rute både på vei og jernbane med henholdsvis 5,5 og 3 milliarder kroner på årets budsjett. Dette er en helt målbevisst prioritering fra min side, sa Skogsholm. Hun innrømmet at man ligger etter Nips handlingsplan når det gjelder investeringer. Dette er en følge av behovet for en stram økonomisk politikk. Men her må vi huske på at NTP er en plan som skal hjelpe oss med å prioritere det som til enhver tid er de viktigste samferdselstiltakene både i gode og dårlige tider. Derfor er NTP et minst like uunnværlig redskap når det er nødvendig å gjøre vanskelige prioriteringer, fremhold Skogsholm. Ny transportplan Samferdselsministeren varslet at hun i januar neste år skal legge frem neste Nasjonal transportplan for årene 2006-2015. Dette betyr at de statlige transportetatene som Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor i mai i år vil legge frem et felles planforslag for departementet som innleder starten for politisk bearbeiding. - Mine prioriteringer vil være fortsatt sterk vekt på sikkerhet for alle områder av transportsektoren med særlig fokus på veitrafikken. Det blir økt vekt på bedre kollektivtransport fremfor økt biltrafikk i storbyene. Videre vil det bli økt satsing på utbygging av stamveinettet for å oppnå bedre fremkommelighet på hovedtransportårene mellom landsdeler samt til og fra utlandet. Og endelig skal det legges til rette for å få godstransport på vei over til bane og båt, signaliserte Torild Skogsholm.