En ny tid for Halsnøy

- Det å få fastlandsforbindelse åpner en ny tidsregning for Halsnøy, sier Gerhard Eide. Han er en av 2.300 innbyggere på øya i Hordaland som kommende lørdag kan kjøre bil til fastlandet.

- Det er nesten uvirkelig å kunne kjøre når en vil, uavhengig av ferje, sier Eide. Han har vært en av de fremste pådriverne for fastlandsforbindelse til Halsnøy gjennom 25 år.

Veiprosjektet som åpner lørdag 8. mars består av en 4,1 kilometer lang undersjøisk tunnel og 2,2 kilometer ny vei. Det hele har kostet rundt 350 millioner kroner.

Prøvekjørt
Den undersjøiske tunnelen står ferdig etter nærmere tre års anleggsperiode. Det har vært mulig å gå tørrskodd fra Halsnøy til fastlandet gjennom tunnelen de siste månedene, men forbindelsen tas offisielt i bruk lørdag.

- Jeg har fått muligheten til å prøvekjøre tunnelen, og det var helt eventyrlig å kunne kjøre strekningen på tre - fire minutter, sier Eide.

Halsnøy ligger i Kvinnherad kommune og i dag må øyboerne ta ferje til Sunde på fastlandet for å komme til kommunesenteret Rosendal. Denne ferjestrekningen legges ned samtidig som tunnelen åpnet.

På Halsnøy blir det bomstasjon, og det vil koste 100 kroner hver vei med personbil.

- Det er dyrt, men vi har i alle år vært vant til ferja, og den koster nesten like mye, sier Eide.

Ordfører åpner
- Tunnelen vil gi et langt bedre tilbud til næringslivet og folk på Halsnøy. Vi har et veldig aktivt næringsliv der, og det får det mye lettere med bedre kommunikasjon, sier ordfører Synnøve Solbakken (Ap) i Kvinnherad.

- Vi vet også at mange vil bygge seg bolig på Halsnøy når fastlandsforbindelsen kommer. Det er et naturskjønt område der det også ligger til rette for mer hyttebygging. Nå kan folk som bor der reise inn til fastlandet når de vil og de får bedre muligheter til å bruke tilbudene i kommunen, sier Solbakken.

Hun skal klippe snoren og stå for den offisielle åpningen lørdag. Kommunen har lagt opp til arrangementer tre hele dager til ende for å feire tunnelåpningen.

Mer trafikk
Den nye fastlandsforbindelsen skaper også noen problemer. Når Halsnøy blir landfast, vil trafikken tvers over øya øke.

Det skyldes ikke minst at ferjen til Stord skal gå fra Ranavik på vestsiden, mens tunnelen kommer i land på østsiden av øya. Det vil bli mye tungtrafikk på smale og dårlige veier, frykter beboerne.

Nylig laget 100 skolebarn en protestmarsj der de krevde opprusting av veien med gang og sykkelsti for å få en tryggere skolevei når trafikken øker.