Arbeidstilsynet: Vi er misforstått

Arbeidstilsynet tilbakeviser at de har fattet en prinsippavgjørelse om at det ikke tillates trafikkavvikling mens det pågår rehabilitering av Freifjordtunnelen, skriver Tidens Krav.

På Arbeidstilsynets nettsider blir det henvist til at byggeindustrien.no 18. februar skriver at Arbeidstilsynet har lagt seg på en linje der det ikke tillater trafikkavvikling mens rehabilitering pågår i de undersjøiske tunnelene Ålesundtunnelene og Freifjordtunnelen.

Dette er feil, skriver Arbeidstilsynet på sine nettsider. De bruker også uttrykket misforståelse.

- Det er bare den første saken om Ålesundtunnelene som er ferdigbehandlet av Arbeidstilsynet. Saken om sikring av arbeiderne ved rehabilitering av Freifjordtunnelen er fortsatt til behandling ved Arbeidstilsynet Midt-Norge, opplyser regiondirektør Arne Feragen på Arbeidstilsynets nettsider.

Ingen prinsippavgjørelse
Han gjør samtidig oppmerksom på at hver sak må behandles særskilt. Det er derfor feil når media opplyser om at Arbeidstilsynet har fattet en «prinsippavgjørelse» om nødvendige HMS-tiltak for renovering av alle undersjøiske tunneler.

- Arbeidstilsynet vil imidlertid forsikre seg om at Veivesenets HMS-planer for slik renovering ivaretar arbeidstakernes helse og sikkerhet i det enkelte tilfelle. Det er vår jobb, sier Feragen til slutt i artikkelen på Arbeidstilsynets nettsider.

Oppfattet annerledes
Det er ikke bare byggeindustrien.no som har oppfattet Arbeidstilsynets brev om Freifjordtunnelen slik at det er innført et nytt prinsipp.

Tidens Krav har også skrevet det samme med utgangspunkt i intervjuer med både distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens vegvesen og med samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Annet trafikkvolum
Arbeidstilsynets regiondirektør, Arne Magne Feragen, sier til Tidens Krav at det er stor forskjell på Ålesundstunnelen og Freifjordtunnelen.

På Sunnmøre er det snakk om et atskillig mer omfattende arbeid, blant annet med sprengning og utvidelse av tunnelen.

Uten å ha de eksakte trafikktallene for Ålesundstunnelene i hodet, fastslår han i tillegg at det her er et atskillig større trafikkvolum.

- I Freifjordtunnelen er det derimot ikke snakk om mer enn åtte-ti kjøretøy i timen, sier Feragen.

Ble ikke godkjent
En annen forskjell er at Arbeidstilsynet ikke fikk seg forelagt noen HMS-plan på forhånd før arbeidene ble startet i Ålesundstunnelene. Da det bl.a. oppsto flere nesten-ulykker, grep Arbeidstilsynet inn og stoppet arbeidene.

I spørsmålet om Freifjordtunnelen, er Arbeidstilsynet koblet inn i forkant ved at Vegvesenet har sendt inn en HMS-plan til godkjenning.

Da denne ikke ble godkjent av Arbeidstilsynet, ble den påklaget og det er denne klagebehandlingen som nå går mot avslutning.

Åpner for retrett
- Så da kan vi kanskje betrakte det som nå ligger på Arbeidstilsynets nettsider som en forsmak på en snarlig retrett der det likevel vil bli tillatt med trafikk gjennom Freifjordtunnelen mens renovering pågår?

- Det får vi se når vår avgjørelse foreligger, sier han til avisen.