Tre entrepriser på Kråkerøybrua

Det er 95 prosent sikkert at det blir tre entrepriser når anbudene på klaffebrua over til Kråkerøya i Østfold sendes ut på nytt.

Brua blir oppdelt i en pele-entreprise, en bruentreprise og en elektroentreprise.
Det forrige anbudet som omfattet Norges første Design Build and Operate-entreprise ble avlyst grunnet bare en tilbyder. Skanska lå skyhøyt over Stortingets rammer. Nå blir det vanlig enhetspriskontrakt for de tre entreprisene. Statens vegvesen tar over driftsansvaret og går inn i de vanlige funksjonskontraktene.

Framdriftsplanen
- Vi har fortsatt en liten diskusjon gående med Vegdirektoratet om framdriftsplanen i prosjektet. Teksten til den nye Stortingsproposisjonen om økte bompengetakster på Kråkerøy-forbindelsen er ennå ikke endelig avklart. Vi jobber nå med å få ferdig konkurransegrunnlaget når det gjelder oppdelingen i entrepriser og hva som skal settes som byggetid. Det har vi per i dag ikke noen endelige datoer på, sier Tor Stabbetorp i Statens vegvesen Region øst.

- Var det entrepriseformen (DBO) som var avgjørende for den labre interessen?

- Vi er ikke helt enige om hvorfor interessen var så liten. Vi synes at entrepriseformen skulle vært prøvd flere ganger. Men i hvert fall har ikke Vegdirektoratet vært noe villig til det. Vi kan jo ikke lyse det samme anbudet på nytt, men må gjøre noen grep. I dette tilfelle blir det enhetspriskontrakt. Aas-Jakobsen har fått oppdraget med å detaljprosjektere brua. I Vegdirektoratet sammenligner de med erfaringene med Nidelva bru i Trondheim som etter annen gangs utlysing med delte entrepriser fikk betydelige lavere priser enn første gangs utlysing i totalentreprise. Det vi er litt redd for at en slik oppdeling betyr at vi må ha litt mer tid på hver entreprise. At det vil bli en lengre byggetid og mer samordningsoppgaver for oss som byggherre. Det koster jo også penger, påpeker Stabbetorp.

Bjølstadforbindelsen
Bjølstadforbindelsen er vegsystemet i forbindelse med utbyggingsprosjektet Rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse i Fredrikstad. Parsellen ble utlyst i forkant av klaffebrua, men konkurransen ble senere avlyst på grunn av kostnadssprekk.

- Prosjektet er nå utvidet til også å gjelde ny vei til Glombo. Denne parsellen vil også bli lyst så fort vi får godkjenning av Stortinget. Vi tror at prosjektet kommer i en egen Stortingsproposisjon i april/mai, sier Stabbetorp.