BNL raser mot ny forskrift

BNL raser mot Fornyings- og administrasjonsdepartementets forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.

- Forskriften prøver å gi svar på problemer som ikke er dokumentert, og skaper ulik praksis mellom arbeid i offentlig og privat sektor. Dette er kun symbolpolitikk, sier adm. direktør Sverre A Larssen i Byggenæringens Landsforening.

I den nye forskriften kreves at ansatte i uorganiserte bedrifter skal ha lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende "landsomfattende tariffavtale".

Sosial dumping

Larssen viser til at byggfagene har siden 2005 regulert tiltak mot sosial dumping gjennom allmenngjøringsforskriften. Han påpeker at både Arbeidstilsynet og næringen mener at denne virker etter sin hensikt, og det jobbes aktivt med oppfølging og kontroll.

- Når departementet nå ønsker å fastsette enda en forskrift på samme område, er dette symbolpolitikk. Forskriften vil kun få reell virkning innenfor asfalt- og anleggsbransjen, områder der Vegdirektoratet ikke har funnet et eneste alvorlige brudd på lønns- og arbeidstidsbestemmelser blant utenlandske veiarbeidere, mener Larssen.

BNL er for at offentlige aktører stiller krav ved kjøp av bygge- og anleggsarbeider, men mener denne forskriften gir svar på problemer som ikke eksisterer og vil kun bety økt byråkratisering.

Ulik praksis

Departementet har i forskriften lagt til grunn at 37,5 timer uke skal gjelde for bedrifter som jobber for det offentlige.

- Det er oppsiktsvekkende at departementet anser Arbeidsmiljølovens krav om 40 timers arbeidsuke som utilstrekkelig. Dette innebærer at en bedrift som jobber for private kan bruke 40 timers arbeidsuke, mens samme bedrift må bruke 37,5 timer uke når de jobber for det offentlige. Dette henger ikke sammen, sier Larssen, som viser til at allmenngjøringsforskriften for byggfagene har lagt til grunn 40 timers uke.

Uklart

BNL mener også forskriften er uklar nå det gjelder hvilke bestemmelser i de aktuelle overenskomstene som skal gjelde. BNL viser til at det gjelder 5 overenskomster med i alt 50 - 60 bestemmelser og 10 - 15 vedlegg.

Larssen stiller seg uforstående til hvordan offentlige innkjøpere skal kunne makte å følge opp forskriften med et så komplisert regelverk.

BNL mener departementet bør foreta en avklaring via en forskrift som sikrer lik praksis i privat og offentlig sektor.