Sterk vekst i Jotun

Høy aktivitet innen skipsbygging, olje og gassvirksomhet og innen byggenæringen i Midtøsten var med på å gjøre 2007 til tidenes beste år for Jotun.

Jotun-konsernet hadde i 2007 driftsinntekter på over 8,8 milliarder kroner, som er en økning på 1,1 milliarder sammenlignet med 2006. Av dette hadde Jotun et resultat før skatt på 768 millioner kroner.

- Fjoråret var et absolutt toppår for Jotun. Vi er veldig fornøyde med å levere tidenes beste omsetning og resultat. På den annen side har kombinasjonen av en sterk norsk krone mot de fleste valutaer påvirket konsernets omsetning og resultater negativt, sier konsernsjef Morten Fon.

Jotun har dratt nytte av den sterke underliggende økonomiske veksten på verdensbasis og har en solid markedsposisjon i Skandinavia, Midtøsten og
Sørøst- Asia. I Midtøsten og Sørøst-Asia har inntektene økt med over 18 prosent i løpet av 2007. Jotuns stadig mer profesjonelle tilnærmingsmåte til kundene har medført økt aktivitet på global basis innen segmentet for marine malinger. I tillegg har den økte etterspørselen etter maling innenfor energi- og byggebransjen, spesielt i Midtøsten og Sørøst-Asia, ført til salgsvekst innen segmentene for industrielle og dekorative malinger, samt pulverlakker.

I Skandinavia økte salgsvolumet i 2007, men en økt andel av handelens egne merker i markedet, i tillegg til endring i distribusjonsstruktur i handelen har presset marginene.

Selv om det forventes en avtagende vekst i verdensøkonomien i 2008, har Jotun-konsernet en bredde både geografisk og forretningsmessig som gir redusert sårbarhet for svingninger i enkeltmarkeder.