Verdens dypeste tunnel klar for åpning

I fem år har arbeidet med Eiksundsambandet på Sunnmøre pågått.

FAKTA om Eikesundsambandet

* Eiksundsambandet ligger på Sunnmøre. Åpnes lørdag 23. februar.

* Gir fastlandssamband for 22.000 mennesker i øykommunene Sande, Herøy, Ulstein og Hareid.

* Eiksundtunnelen er verdens dypeste veitunnel 287,32 meter under havet.

* Pris: 970 millioner 2008-kroner, finansiert med 25 prosent bompengeandel.

* Eiksundsambandet overflødiggjør ferjesambandet Eiksund-Rjånes.
(Kilde: Statens vegvesen)

 

 

Lørdag 23. februar åpnes det store bru- og tunnelsambandet, som gir 22.000 mennesker i Sande, Herøy, Ulstein og Hareid kommuner fastlandssamband.  

Eiksundsambandet inkluderer den undersjøiske Eiksundtunnelen på 7.765 meter, en av Norges lengste undersjøiske tunneler. Eiksundtunnelen er også verdens dypeste veitunnel, 287 meter under havets overflate.

En festdag
23. februar blir en stor festdag på Sunnmøre. Begivenheten er den største i regionen siden Geirangerfjorden kom på UNESCOs verdensarvliste for knappe to år siden. Åpningen er det samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) som skal stå for.

Ordfører i Ulstein, Hannelore Måseide, har allerede prøvekjørt tunnelen. Hun sier til NTB at det var en helt merkelig opplevelse plutselig å kjøre fra Ulstein til flyplassen på Hovden i Ørsta/Volda i løpet av noen minutter. Tidligere har folk fra øykommunene vært avhengige av å ta ferja fra Eiksund til Rjånes, og kjøre derfra via Ørsta for å komme til flyplassen, til sjukehuset og til høyskolen i Volda.
- Vi er kommer mye nærmere Sogn og Fjordane også. Dette åpner for store muligheter langs kystveien, sier Måseide.

Ferjer forsvinner
De to ferjene som trafikkerer Eiksund-Rjånes kan nå legges ned. De deler dermed skjebne med flere ferjesamband i Møre og Romsdal de siste årene. Neste ferje som forsvinner i dette fylket er Kristiansund-Bremsnes når Atlanterhavstunnelen står ferdig neste år.

Eiksundsambandet er nesten 15 kilometer langt, og inkluderer en bru og flere tunneler. Den nye delen av riksvei 653 har kostet 970 millioner 2008-kroner. Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen garanterer for sikkerheten. I denne tunnelen er taket sikret med 39.941 bolter. Noe ras tilsvarende det som skjedde i Hanekleivtunnelen er ifølge prosjektlederen utenkelig.

Pladsen forteller at sikkerheten også er godt ivaretatt, med nødlys, kortere avstand mellom brannslukkingsutstyr enn vanlig, mobiltelefon- og radiosamband gjennom hele tunnelen og mulighet for å varsle bilistene inne i tunnelen gjennom bilradioen om det skulle være nødvendig.

Sveises sammen
Både Hannelore Måseide og ordføreren i Ørsta, Gudny Fagerhol (Ap), sier at det nye bru- og tunnelsambandet binder sammen en større region på Sunnmøre til et komplett bo- og arbeidsmarked. Øykommunene får bedre tilgang til kulturtilbud, flyplass, sjukehus og skoler. Inne på fastlandet blir arbeidsveien til Ulsteinregionen kortere. I Ulstein og nabokommunene er det stor aktivitet knyttet til skipsbygging, skipsutstyrsproduksjon og rederivirksomhet. Mangelen på arbeidskraft har vært stor i mange av bedriftene.

- I tillegg regner vi nå med at trafikken på flyplassen på Hovden vil øke. SAS har allerede tatt høyde for det. Det kommer en ny flyavgang i vår, og det er vi glade for, sier ordfører Gudny Fagerhol i Ørsta til NTB.

Hun ser muligheten til å fortsette arbeidet med å forbedre E39 mellom Volda og Ålesund, med en forbindelse over Storfjorden.

- Dette er en stor utfordring og ligger nok noen år fram i tid. Men en gang kommer løsningen, sier hun.

Det er Mesta som har hatt hovedansvaret for å drive denne tunnelen. 

Vi kommer med en egen reportasje i Byggeindustrien nr. 3 om anleggsprosjektet.