Ingen enstemmig halleluja om Oslopakke 3

Regjeringens forslag om å gjøre det mulig å bompengefinansiere kollektivtransport i tillegg til eksisterende og nye veiplaner, møtte fredag ikke bare halleluja.

I statsråd fredag ble det foreslått å kreve inn bompenger til delvis finansiering av Oslopakke 3, trinn 1, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener at proposisjonen gjør det mulig å gi kollektivsatsingen i Oslo-regionen et skikkelig løft allerede i inneværende år.

Frps Per Sandberg karakteriserer forslaget som meningsløst, lastebileierforbundet peker på at deres medlemmer får tredoblet avgiften gjennom bompengeanleggene og professor Arvid Strand i TØI karakteriserer det som en trafikkmiljøkatastrofe om planene i Oslopakke 3 videreføres.

- Bilistene melkekuer
Per Sandberg, som er Frps samferdselspolitiske talsmann, sier at når bompenger skal brukes til å drifte kollektivtrafikk og lønne sjåfører, betyr dette i praksis at dette blir en permanent avgift. Bilistene, som allerede betaler 60 milliarder kroner til statskassen, blir igjen melkekuer, sier Sandberg til NTB.

- Forslaget er dramatisk for tungtransporten og for norsk næringsliv, mener administrerende direktør Olav Slaatsveen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
NLF-sjefen gjengir samferdselsminister Liv Signe Navarsete fra fredagens pressekonferanse, der hun sier at dersom avgiftene får uante konsekvenser for tungtransporten, er hun villig til å evaluere ordningen.

- NLF skal ikke slippe saken før endelig vedtak foreligger i Stortinget, sier Slaatsveen.

Professor Arvid Strand i TØI sa i fjor at det vil skje en miljøkatastrofe i Oslo om planene følges. Han vil ikke i dag kommentere Oslopakke 3, men sier til NTB at hans standpunkt fra i fjor står fast.

Bompenger til veier og kollektivtransport