I statsråd fredag ble det foreslått å kreve inn bompenger til delvis finansiering av Oslopakke 3, trinn 1, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener at proposisjonen gjør det mulig å gi kollektivsatsingen i Oslo-regionen et skikkelig løft allerede i inneværende år.
Frps Per Sandberg karakteriserer forslaget som meningsløst, lastebileierforbundet peker på at deres medlemmer får tredoblet avgiften gjennom bompengeanleggene og professor Arvid Strand i TØI karakteriserer det som en trafikkmiljøkatastrofe om planene i Oslopakke 3 videreføres.
- Bilistene melkekuer
Per Sandberg, som er Frps samferdselspolitiske talsmann, sier at når bompenger skal brukes til å drifte kollektivtrafikk og lønne sjåfører, betyr dette i praksis at dette blir en permanent avgift. Bilistene, som allerede betaler 60 milliarder kroner til statskassen, blir igjen melkekuer, sier Sandberg til NTB.
- Forslaget er dramatisk for tungtransporten og for norsk næringsliv, mener administrerende direktør Olav Slaatsveen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
NLF-sjefen gjengir samferdselsminister Liv Signe Navarsete fra fredagens pressekonferanse, der hun sier at dersom avgiftene får uante konsekvenser for tungtransporten, er hun villig til å evaluere ordningen.
- NLF skal ikke slippe saken før endelig vedtak foreligger i Stortinget, sier Slaatsveen.
Professor Arvid Strand i TØI sa i fjor at det vil skje en miljøkatastrofe i Oslo om planene følges. Han vil ikke i dag kommentere Oslopakke 3, men sier til NTB at hans standpunkt fra i fjor står fast.
- Nøkkelord
- Anlegg