- Regjeringen la i statsråd fredag fram proposisjonen om ny bompengeordning for Oslo-området, Oslopakke 3, trinn 1. Den erstatter dagens Oslopakke 1 og 2.
- Regjeringen går inn for at bomavgiften for lette kjøretøyer går opp fra dagens 20 til 25 kroner, og at avgiften for tunge kjøretøyer går opp fra dagens 40 til 120 kroner. Avgiftsøkningen skal gjennomføres så snart det er praktisk mulig.
- Regjeringen tar ikke stilling til de økonomiske rammer og investeringsplaner i Oslopakke 3, men går inn for at midler i år benyttes til de igangsatte prosjektene: Stamveiprosjektet E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Wøyen-Bærum, riksvei 150 Ulvensplitten-Sinsen, og E6 Vinterbro-Assurtjern, samt en del andre mindre investeringer.
- Trinn 2 i Oslopakke 3 skal legges fram i forbindelse med at Stortinget til høsten skal behandle Nasjonal transportplan for 2010-2019.
- Det bli benyttet bompenger til driftstiltak for kollektivtrafikken, men prioriteringen av dette vil regjeringen orientere om i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2008.
I en proposisjon foreslår regjeringen en ny bompengeordning for Oslo-området – knyttet til delvis finansiering av Oslo-pakke 3, trinn 1. Denne pakken skal erstatte de tidligere Oslo-pakke 1 og 2.
Regjeringen følger opp tverrpolitiske vedtak i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Der går man blant annet inn for at bomtakstene for lette biler skal økes fra dagens 20 til 25 kroner, og at takstene for tyngre kjøretøyer skal økes fra dagens 40 til 120 kroner. De nye takster skal innføres så snart det lar seg gjøre – trolig nærmere sommeren.
20-års perspektiv
Tiltakene i Oslopakke 3 skal etter planen gjennomføres over 20 år, og skal finansieres både ved hjelp av trafikantbetaling og av midler fra statsbudsjettet. Lokalt er det beregnet at alle tiltak i pakken vil koste vel 54 milliarder kroner. Dette er et beløp regjeringen ikke tar stilling til nå, men den økonomiske ramme vil fremgå ved Stortingets behandling til høsten av Nasjonal transportplan 2010-2019. I den forbindelse blir også trinn 2 i den nye oslopakken lagt fram.
Regjeringen erkjenner at en tredobling av bomtakstene for tyngre kjøretøyer vil påføre næringslivet en stor belastning. Men regjeringen legger likevel til grunn at taksene er blitt grundig vurdert i Oslo og Akershus, og vil ikke overprøve lokale vedtak.
Trinn 2 vil omfatte den samlete utbyggingsplanen for Oslopakke 3, sett i forhold til de prioriteringer som er gjort i Nasjonal transportplan. Regjeringen legger opp til at også jernbanen skal bli en del av Oslo-pakke 3.
Bruk av merinntekt
Det er regnet med at Oslo-pakke 3 vil gi årlige merinntekter på vel 750 millioner kroner, slik at netto bompengeinntekter fra og med 2009 vil bli på 1,85 milliarder kroner.
For inneværende år er det beregnet vel 370 millioner kroner mer i bompenger, slik at den samlete summen vil bli nærmere 1,5 milliarder kroner.
Regjeringen sier at den ved fremleggelse av Oslo-pakke 3 ikke har tatt stilling til prosjektforslag knyttet til pakken, men sier at midlene som er knyttet til trinn 1 vil bli benyttet til allerede igangsatte vei- og kollektivprosjekter. Dette gjelder stamveiprosjektet E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Wøyen-Bærum, riksvei 150 Ulvensplitten-Sinsen, og E6 Vinterbru-Assurtjern.
I tillegg vil det bli en rekke investeringstiltak på stamveinettet, samt vei- og kollektivtrafikktiltak på det øvrige riksnettet i henhold til handlingsprogrammet for 2006-2009.
Videre vil det bli benyttet bompenger til driftstiltak for kollektivtrafikken, men prioriteringen av dette vil regjeringen orientere om i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2008