Dårlig start for Saab og Volvo

Det ble ingen god start på dette året for Saab og Volvo. 

Salget av Saab-biler i Europa sank med 14,9 prosent, mens Volvo solgte 9,7 prosent færre personbiler i januar i år sammenlignet med samme måned i fjor.

Det samlede bilsalget i Europa sank med 0,3 prosent, viser tall fra det internasjonale bransjeorganet Aceas.

Saabs elendige salgstall er blant de største sammenlignet med andre bilmerker. En fattig trøst kan likevel være at det finnes bilmerker som hadde enda dårligere resultat i januar. Jaguar, som eies av Ford slik Volvo gjør, solgte 38,1 prosent færre biler i Europa. Enda verre er statistikken for Alfa Romeo, som hadde en nedgang i bilsalget på over 48 prosent.

Den store vinneren er Nissan som fordoblet bilsalget i Europa i januar. BMW økte bilsalget med 13,2 prosent. Men den som økte salget mest, er Dacia, som er Renaults rumenske lavprismerke. De kunne notere hele 73,8 prosent flere solgte biler i januar i år sammenlignet med januar i 2007.