Avinor utreder ny felles flyplass på Helgeland

Spørsmålet om felles flyplass på Helgeland har vært utredet og behandlet i flere omganger. Utgangspunktet denne gangen er St.prp.nr 61 (2001-2002) Om Luftfartsverkets (nå Avinor) tilbud av tjenester i det regionale flyplassnettet.

Her konkluderer departementet som følger: Forutsatt at den videre utbygging av Helgelandskrysset, og Luftfartstilsynets kommende revisjon av forskrift om utforming av store flyplasser gir det nødvendige grunnlag, anser departementet det naturlig å vurdere grunnlaget for en felles flyplassløsning i regionen på nytt under revisjonen av NTP. Stortinget sluttet seg til denne vurderingen. De aktuelle flyplassene ligger i Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana. Det vises også til vedtak i Nordland fylkesting 17. februar: Når det gjelder den nylig påbegynte utredning om felles flyplass for Midt- og Nord-Helgeland, vil fylkestinget understreke betydningen av å vurdere alle mulige nye og gamle flyplasslokaliteter med friske øyne. Arbeidet må skje med god regional deltakelse, slik at det blir bred enighet i regionen om hvorvidt det er teknisk og kommunikasjonsmessig mulig å få til en tilfredsstillende felles flyplass. Arbeidsgruppe er etablert Det er etablert en arbeidsgruppe som skal bistå Avinor i arbeidet. Gruppen består av Samferdselssjef Per Munkerud, Nordland fylkeskommune Sekretariatsleder Bjørn Helge Hansen, Helgeland regionråd Sekretariatsleder Kjell-Arne Odden, Indre Helgeland regionråd Avinors saksbehandlere er: Seniorrådgiver Knut Fuglum, Avinors hovedkontor Overingeniør Wiggo Vading, Avinor Nordland Målsetting og tidsplan for arbeidet Det er definert en første fase i prosjektet der målsettingen er å peke på: Om det er fysisk mulig å etablere en felles flyplass Hvor lang rullebane denne kan ha Hvilke teknisk/operative egenskaper en felles flyplass vil kunne oppnå sammenliknet med dagens flyplasser (herunder regularitet og hinderfrihet) Fase 1 vil i tid bli koordinert med arbeidet med Nasjonal transportplan for 2006-2015, og sluttføres med en rapport primo mai. Saken vil deretter bli gjenstand for en grundig høring hos berørte parter. Det videre arbeid er avhengig av konklusjonene fra fase 1. Dersom vi, etter høringsrunden, sitter igjen med et eller flere tomtealternativer som det er aktuelt å arbeide videre med, vil fase 2 kunne omfatte detaljerte vær- og turbulensanalyser, risikoanalyser, investeringsanalyser, samfunnsøkonomiske analyser, detaljerte operative vurderinger, lufthavnplaner etc. Innholdet i fase 1 14 ulike alternativer er nå til vurdering. Disse vil bli analysert i forhold til: Kjøreavstander og reisetider til aktuelle tettsteder Mulig banelengde mht terreng Konflikter med bebyggelse/ arealbruk Forskriftene i \u001DBestemmelser om Sivil Luftfart\u001D om flyplassutforming Muligheter for instrumentering Flyoperative forhold Meteorologi og regularitet Det er særlig to forhold som er endret siden sist saken var oppe, og som vil kunne påvirke tidligere vurderinger og konklusjoner: Luftfartstilsynets arbeid med ny forskrift om utforming av flyplasser Visse modifiseringer i metodene for beregning av værmessig tilgjengelighet (forutsetning om siktberegninger i forhold til skyhøyder er endret noe) Foreløpige funn De nevnte 14 alternativer er fremkommet etter kartstudier, befaringer og lokale innspill. Etter Avinors oppfatning bør flere av alternativene ekskluderes fordi de ikke vil kunne fungere som en felles flyplass for to eller tre av de eksisterende. Dette gjelder f.eks tomter sør for Mosjøen og nord for Ranafjorden. En ny felles flyplass må lokaliseres i området mellom de tre tettstedene, og de mest aktuelle områdene synes på det nåværende tidspunkt å være strekningen Vefsnfjorden-Elsfjorden-Korgen (inklusive Drevja-området). Avinor har gjennomført kartstudier av flyoperative forhold av flere alternativer. Disse tyder på at en modifisert versjon av det gamle Drevja-alternativet (Rognryggen) bør studeres nærmere. For dette alternativet vil vi nå vurdere mulige prosedyrer for inn- og utflyging i detalj. Mye arbeid gjenstår før vi kan si noe sikkert om hvor egnet denne lokaliteten er. Videre ser Avinor visse muligheter ved ett til to andre alternativer som også vil bli grundig vurdert, men her er arbeidet foreløpig kommet kortere.