Norge går faktiske et stykke lenger enn det som kreves i EU-direktivet i og med at det også blir tillatt for utenlandske selskap å frakte gods på norske delstrekninger, såkalt kabotasje, melder Jernbaneverkets nettsted. -Vi registrerer interesse fra utenlandske selskap som vil kjøre godstog til eller fra Norge, sier seksjonssjef Kjartan Kvernsveen i Jernbaneverkets seksjon for trafikk, marked og sportilgang. Vi regner med at det allerede i løpet av året vil være utenlandske godstog å se på norske spor. I tillegg har vi registrert interesse fra norske selskaper som er ute etter alternative jernbanetransportører for sine fraktbehov. Til nå har det bare vært CargoNet AS som har drevet godstrafikk i Norge, i tillegg til Malmtrafikk AS på Ofotbanen. Også nye norske selskaper som ønsker å frakte gods i direkte konkurranse med CargoNet kan nå søke om norsk godkjenning som jernbaneselskap. For å få kjøre godstog i Norge må selskapet, (om det er utenlandsk), være godkjent trafikkutøver i hjemlandet, det må ha fått sikkerhetsertifikat fra Statens Jernbanetilsyn, ha godkjent rullende materiell og personell og ha sportilgangsavtale med Jernbaneverket.
- Nøkkelord
- Import