Fritt fram for godstog

Fra 15.mars 2003 kan utenlandske selskap drive godstransport på norske spor. Nå har Jernbaneverket lagt ut sin Network Statement på internett.

Norge går faktiske et stykke lenger enn det som kreves i EU-direktivet i og med at det også blir tillatt for utenlandske selskap å frakte gods på norske delstrekninger, såkalt kabotasje, melder Jernbaneverkets nettsted. -Vi registrerer interesse fra utenlandske selskap som vil kjøre godstog til eller fra Norge, sier seksjonssjef Kjartan Kvernsveen i Jernbaneverkets seksjon for trafikk, marked og sportilgang. Vi regner med at det allerede i løpet av året vil være utenlandske godstog å se på norske spor. I tillegg har vi registrert interesse fra norske selskaper som er ute etter alternative jernbanetransportører for sine fraktbehov. Til nå har det bare vært CargoNet AS som har drevet godstrafikk i Norge, i tillegg til Malmtrafikk AS på Ofotbanen. Også nye norske selskaper som ønsker å frakte gods i direkte konkurranse med CargoNet kan nå søke om norsk godkjenning som jernbaneselskap. For å få kjøre godstog i Norge må selskapet, (om det er utenlandsk), være godkjent trafikkutøver i hjemlandet, det må ha fått sikkerhetsertifikat fra Statens Jernbanetilsyn, ha godkjent rullende materiell og personell og ha sportilgangsavtale med Jernbaneverket.