Første tilsynsmøte

Det regjeringsoppnevnte utvalget som skal utrede behovet for et eget veitilsyn hadde sitt første møte torsdag. 

Utredning av veitilsynsutvalg

* Behovet for et eget utvalg med ansvar for tilsyn av veinettet har vært tatt opp med jevne mellomrom uten at noe er opprettet.

* Raset i Hanekleivtunnelen 25. desember 2006 førte til at spørsmålet om et selvstendig organ med ansvar for tilsyn i veisektoren ble reist på nytt.

* Tilsynsoppgavene er tenkt knyttet til trygghet på veinettet ved utbygging, drift og vedlikehold av infrastrukturen.

* Det inkluderer bruer og tunneler, men ikke tilsyn knyttet direkte til kjøretøy og trafikanter.

* Regjeringsoppnevnt utvalg for utredning av veitilsyn hadde første møte torsdag 7. februar

* Utredningsutvalget skal legge fram en innstilling om tilsynsutvalg innen utgangen av 2008.

 

 

Det regjeringsoppnevnte utvalget som hadde sitt første møte torsdag formiddag, ledes av Jorunn Ringstad, tidligere stortingsrepresentant for Senterpartiet. Saken har vært tatt opp med jevne mellomrom de siste åtte årene, men granskingen av raset i Hanekleivtunnelen fikk fart på sakene.

– Utredningen etter Hanekleivtunnelen viste at det er uklare ansvarsforhold rundt sikkerheten på veinettet. Statens vegvesen framsto nærmest som bukken som passer havresekken, og det er en lite ønsket situasjon, sier direktør Audun Lågøyr i Byggenæringens Landsforening (BNL) til NTB.

Kontroversielt
På pressemøtet torsdag orienterte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) om oppgavene som er tiltenkt tilsynsutvalget.

Statens vegvesen har lenge hatt en multirolle som regelverksutformer, eier, byggherre, bestiller og kontrollinstans. Tilsyn med infrastrukturen er det i stor grad Statens vegvesen som utøver, og da i hovedsak etter regelverk og retningslinjer fastsatt av etaten selv.

– Vi ønsker at de skal se på hvor kontroversielt det er at ett og samme organ både fastsetter og følger opp sentralt regelverk, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Utredningsutvalget skal også utrede de praktiske konsekvensene av dagens ordning, og hva som vil være konsekvensene av en eventuell endring.

– Vi ser at alle andre land rundt oss stort sett følger den ordningen vi har. Det er dette jeg i hovedsak ønsker innspill på, sier Navarsete.

Regioner vs. tilsyn
En av utfordringene for utredningsutvalget er hvordan tilsyn med veinettet skal utføres etter den kommende regionsreformen, som etter planen skal gjennomføres i 2010. Regjeringen har gått inn for at de nye regionene skal få større ansvar, blant annet innen samferdsel og regional planlegging.

– Det offentlige veinettet slik vi kjenner det i dag, vil i seg selv ikke bli påvirket av regionreformen, men ansvarsfordelingen vil derimot bli svært annerledes. Ansvaret for om lag to tredeler av riksveinettet vil bli ført over til regionene, påpeker Navarsete.

Truer kompetansen
Uenigheten om hvor mange regioner som skal erstatte dagens fylker er stor. Regjeringen skal til våren legge fram forslag om den framtidige geografiske inndelingen. Noen vil beholde dagens 19 enheter, andre mener det holder med sju regioner. Statens vegvesen er i dag inndelt i fem regioner.

BNL er representert i utredningsutvalget og mener det er nødvendig med et selvstendig veitilsyn.

– I BNL er vi uhyre kritiske til en ytterligere oppsplitting av Vegvesenet fra dagens fem regioner til flere små enheter. Vi mener det kan gå ut over kompetansen, sier direktør Lågøyr.

Utredningsutvalget skal komme med sin innstilling om et eventuelt veitilsyn innen utgangen av året.