Ville ha flere NTP-kroner

Statens vegvesen røper at de ville ha mer penger i NTP enn det som lå i regjeringens retningslinjer.

I et tidlig utkast til Nasjonal transportplan ble det lagt inn en anbefalt ramme, ut fra en ambisjon om å utvikle stamvegene i tråd med stamvegutredningen. Økes investeringsrammen til 5 mrd. kr i året kan stamvegene ha god standard i løpet av 30 år, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Det er da forutsatt at beregnet bompengepotensial inngår i finansieringen.
Den anbefalte rammen transportetatene la inn i det tidlige utkastet, gikk ut over rammene i retningslinjene fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet. Planrammen fra de to departementene var 2007-budsjettet x 10, med marginalvurderinger +/- 20 prosent. Med den framlagte planrammen + 20 prosent er det beregnet at det vil ta snaut 35 år å bygge ut stamvegnettet til en standard som kan karakteriseres som god.

I forslaget til Nasjonal transportplan, som ble overlevert de to departementene 17. januar, har Statens vegvesen foreslått 4,3 mrd. kr til investeringer i stamvegnettet innenfor planrammen + 20 prosent. Med en rammeøkning fra 4,3 til 5 mrd. kr pr år, vil Statens vegvesen prioritere disse prosjektene:

  • E6 Manglerudtunnelen
  • E18 Knapstad-Akershus/Østfold grense-Vinterbro
  • E39 Ålgård-Hove sør for Stavanger i Rogaland
  • E16 Skaret-Steinsletta fra Sollihøgda til Steinsletta i Buskerud
  • E16 Fagernes-Øye
  • E6 Berkåk-Løklia i Soknedalen i Sør-Trøndelag
  • Rv. 4 Roa-Jaren
  • Rv. 3 Hedmark grense-Gullikstad
  • E6 Mo-Bolna i Dunderlandsdalen i Nordland
  • E10 Tjeldsundbrua-Gullesfjorden
  • E6 Olderdalen-Sørkjosen over Sørkjosfjellet i Troms

Forslaget til Nasjonal transportplan 2010-2019 fra Avinor, Kystverket, Jernbaneverket og Statens vegvesen er nå ute på høring hos fylkeskommunene og de store byene. Høringen er også åpen for andre som ønsker å uttale seg. Høringsfristen er 30. april.