Utreder bruk av hydrogen i transportsektoren

En ekspertgruppe skal finne ut hva som kan gjøres for å sette fart i utviklingen og bruken av hydrogen i transportsektoren i Norge.

Seksjonssjef Elisabet Fjermestad Hagen i Hydro Energi skal lede gruppen, som ble oppnevnt av Samferdselsdepartementet torsdag. Norge er ett av få land i verden som ikke har et eneste domonstrasjonsprosjekt for bruk av hydrogen som drivstoff. Det er situasjonen - til tross for at norsk industri ved Norsk Hydro ligger langt framme på området. Andre boller Men nå kan det snart bli andre boller. Ekspertgruppen som er satt i sving skal også identifisere hvilke teknologiske og økonomiske hindringer som står i veien for å bruke hydrogen som drivstoff i Norge. Det er stort sett fagfolk og forskere fra institutt for energiteknikk, transportøkonomisk institutt, Statkraft og SINTEF som er satt på saken. Men med seg har de også fått representanter for bilbransjen og miljøorganisasjonene. Gruppen skal legge fram sine anbefalinger om ett år. -Jeg har store forventninger til utvalget. Det er svært viktig at vi som energinasjon tenker kreativt om nye løsninger for miljøvennlig energi, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V) til NTB. Verdens første Verdens første kommersielle fyllestasjon for hydrogen til biler og busser er produsert av Norsk Hydro Electrolysers. Stasjonen skal åpnes i Reykjavik i slutten av neste måned. Også elektrolysøren, som produserer hydrogenet, er laget av Norsk Hydro. Statsråd Torild Skogsholm var til stede da den torsdag ble skipet ut fra Fredrikstad til Island. Hydrogenstasjonen på Island er ledd i et internasjonalt prosjekt hvor Norsk Hydro deltar. I første omgang skal man prøve ut hydrogendrevne brenselcellebusser i Reykjavik, og utrede muligheten for produksjon og eksport av hydrogen fra Island. EU-kommisjonen støtter prosjektet. Hydro er også invitert til å delta i EU-kommisjonens nyoppnevnte høynivågruppe (HLG) for hydrogen og brenselceller.