Fransk bygg-invasjon

Litt i det skjulte har den franske byggevarekjempen Saint-Gobain kjøpt seg opp til å bli en av landets største industrieiere. 

Saint-Gobain

 

  • Etablert så tidlig som i 1665 med opprinnelig produksjon innen speilglass og bygningsglass.

 

  • I dag et andels- og industrikonsern som er notert på fondsbørsen i Paris1200 selskaper i 50 land. 4000 salgssteder i 24 land. 220 000 medarbeidere. Konsernomsetning på 350 milliarder kroner.

 

  • Største og yngste forretningsområde er distribusjon av byggevarer som står for 43 prosent av omsetningen.

 

  • Øvrig omsetning inndelt i fire forretningsområder knyttet til produksjon hvor tradisjonelle byggevarer og glass er størst. 

 

  • Investerte i 2006 for nærmere 18 milliarder kroner.

 

Innen distribusjon og produksjon av byggevarer styrer Saint-Gobain en årlig omsetning på over 14 milliarder kroner. Det betyr at selskapet er den største byggaktøren på det norske markedet med en omsetning klart høyere enn Veidekkes norske omsetning som i 2006 var på nærmere 11 milliarder. Saint Gobains omsetning ville kvalifisert til en plass rett under topp 20 listen over de 100 største bedriftene i Norge i kamp med Reitan Gruppen og Tine, men foran langt mer kjente Hafslund og Møllergruppen.

Det ferskeste og raskest voksende satsingsområdet til Saint Gobain er distribusjon av byggevarer med årlig vekst på 20 prosent som har resultert i at omsetningsandelen i konsernet siden starten i 1996 og frem til i dag har gått fra null til 43 prosent. I Norden er andelen enda større til tross for at distribusjonsvirksomheten startet med det første oppkjøpet først i 2004. Nå bidrar virksomheten med en omsetning på nærmere 25 milliarder kroner som utgjør om lag 80 prosent av Saint-Gobains omsetningskroner i regionen. Dette representerer en veksttakt på nivå med såkalte utviklingsmarkeder.

Distribusjonsvirksomheten i Norge skjer gjennom to aktører. Optimera gruppen med byggevarekjeden Montér går inn i 2008 med en omsetning i størrelsesorden 6,5 milliarder kroner. VVS-aktøren Brødrene Dahl AS (BD) nådde en omsetning i fjor på knappe fem milliarder kroner.

Topplass er målet 

– Det er viktig for Optimera å bli nummer en i Norge innen salg av byggevarer og tjenester til proffmarkedet, og det er i dette markedssegmentet vi investerer i økt verdiskapning. Med indre vekst, blant annet gjennom opprettelsen av flere egeneide Montér-stormarkeder kombinert med oppkjøp av konkurrenter, er det naturlig for oss å fordoble vår markedsandel, sier Kåre Malo som leder Saint-Gobain Distribution Nordic som i tillegg til Norden også har ansvaret for de baltiske statene.

Som Byggeindustrien skrev i forrige nummer, har Optimera distansert seg noe fra Løvenskiold Handel og puster markedslederen Byggmakker i nakken. Med den aggressive veksttakten Optimera har vist de senere årene, ligger det derfor an til et skifte på toppen av rankinglisten kanskje i allerede i løpet av 2008.

Optimera opererer selv med et vekstmål for Norge om å nå åtte milliarder i 2012. I Sverige skal virksomheten nesten dobles til 3,6 milliarder, og samme omsetning skal nås i Danmark og Baltikum som samlet betyr en omsetning i 2012 i regionen på 15 milliarder kroner. Og her ligger man foran skjemaet. I Danmark er man allerede nummer tre gjennom det nylige oppkjøpet av DLH med en totalomsetning på rundt to milliarder. Og nå er avtalen om oppkjøp av Estlandbaserte Famar-Desi på plass som bidrar med en omsetning på nærmere milliarden.

Markedslederen
Brødrene Dahl er nummer en i Norge innen VVS med en omsetning på nærmere fem milliarder kroner i 2007 innen vann, varme og sanitær samt VA og industri.

Nylig skaffet bedriften seg et ben innenfor distribusjon av fliser gjennom oppkjøpet av TM Bergersen.

– Vi tenker leveranser til baderom, og da hører fliser med, kommenterer Kåre Malo som opplyser at Saint-Gobain er verdensledende innen flisdistribusjon.

Ventilasjon har også vært et prioritert fagområde for Brødrene Dahl som i 2006 kjøpte Ventistål, som blant annet har utviklet et konsept for produksjon av lette spirorør på byggeplass.

Brødrene Dahl har opparbeidet seg en markedsandel innen det tradisjonelle rørgrossistmarkedet på om lag 45 prosent. Men tar vi med hele VVS-markedet som inkluderer direkte salg, spesialforretninger samt byggevarehus, er markedsandelen estimert til om lag 30 prosent.

Tar varmemarkedet tilbake
– Vi har nå en størrelse som gjenspeiler den posisjon vi ønsker å ha. Men fortsatt kan det være aktuelt å styrke oss gjennom oppkjøp innen flis og ventilasjon, men hovedsakelig er strategien nå å utvikle oss gjennom egen intern vekst, sier Malo og fortsetter:

– For VVS-området ønsker vi å engasjere oss sterkt innen klima-utfordringene med fornybar energi, vannbåren varme og varmepumper som satsingsområde. Vi ønsker å ta tilbake det tradisjonelle varmemarkedet som VVS-bransjen mistet til elektro. Skal vi imidlertid lykkes som distributør, må vi også bygge opp kompetanse, og her er vi i gang med blant annet eget rekrutteringsprogram, fremholder Malo som opplyser at omsetningen innen varmeområdet har steget kraftig.

Et fagområde som BD etter lange diskusjoner ikke skal engasjere seg i, er nettopp elektro.

– Hadde vi hatt mulighet til å kjøpe en av de store aktørene, hadde vi vurdert det. Og innen el må vi være blant de store for å lykkes. Men markedet i Norge som så vel i det øvrige Europa er allerede kraftig konsolidert, kommenterer Malo som opplyser at Saint-Gobain ikke er noen stor spiller innen elektro.

To ben i markedet
Kåre Malo avsanner alle spekulasjoner om at Saint-Gobain har planer om å ta et sterkt maktgrep gjennom å slå sammen Optimera og BD til én distribusjonsaktør.

– Vi tror ikke på en slik modell, og dette er en felles policy i hele konsernet, sier Malo som signaliserer at det heller vil bli satset på samarbeid på såkalte backoffice-funksjoner som IT, HR og HMS samt miljøopplegg.

– Det er viktig for oss å få kommunisert at vi har to ulike ben i distribusjonsmarkedet med hver sin lederfunksjon, og denne modellen ønsker vi å beholde, forsikrer Malo.

Byggevareprodusenten
Saint-Gobain står også bak tunge byggevareprodusenter på det norske markedet. Gipsprodusenten Gyproc omsatte i 2006 for over 400 millioner og nærmer seg vel nå en halv milliard. Glassbransjen vurderer det norske isolerglass-markedet til å være på om lag to milliarder kroner. Gjennom Brødrene Bøckmann AS styrer franskmennene 60 prosent av dette som betyr om lag 1,2 milliarder kroner.

Selv om ikke konkurransemyndighetene formelt ennå har godkjent oppkjøpet av Maxit, har Saint-Gobain allerede et fast grep om markedet for lettklinker-, sparkel- og mørtelprodukter med en omsetning i fjor på om lag 1,1 milliarder kroner. Mens franskmennene eier isolasjonsprodusenten Isover i våre naboland, har de kun en eierpost på 10 prosent i den norske aktøren Glava som i fjor omsatte for 1,5 milliarder kroner. Men franskmennen sitter på produksjonslisensen.

Armlengdes avstand
Malo presiserer at det ligger lange diskusjoner bak en klart uttalt strategi i konsernet at det skal være armlengdes avstand mellom produksjon og distribusjon.

– Vi har kjøpt mange gode selskaper som produserer byggevarer samtidig som vi er en stor aktør innen distribusjon. Derfor er vi inne på flere ledd i verdikjeden i byggenæringen. Men her foregår det ikke noen sammenblanding. Våre produsenter må ha fri tilgang til alle andre kunder med eget distribusjonsapparat. Vi må møte dem på en profesjonell måte, og det ville vi ikke kunne gjøre om det var for tette bånd mellom våre selskaper på henholdsvis produksjons- og distribusjonssiden, forklarer han.

Her kan Malo opplyse at Optimera eksempelvis har bygd opp gode relasjoner til konkurrerende produsenter og kan vise til sterk vekst med Norgips på bekostning av Gyproc i Norge og med Rockwool på bekostning av Isover i Sverige og Danmark.