Taper opptil 80.000 kroner timen på rasstengte veier

Kronene ruller fort når viktige veier blir stengt av ras.

 

Kostnadene for befolkning og næringsliv ligger mellom 2.000 og 80.000 kroner timen, avhengig av trafikkvolumet.

Dette går fram av en rapport fra Møreforskning som ble presentert tirsdag. Rapporten konkluderer med at det kan være god butikk for samfunnet å sikre viktige veier mot ras.

I gjennomsnitt blir de nasjonale nyttevirkningene ved rassikring anslått til 125 millioner kroner året. Dette forsvarer investeringer i rassikringstiltak i dag på 2 milliarder kroner.

17 raspunkter
Det er Nasjonal rassikringsgruppe som har finansiert rapporten. Prosjektleder har vært Svein Bråthen ved Høgskolen i Molde. Basis for analysen som er gjort har vært de sju mest rasutsatte fylkene her i landet, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark.

17 raspunkter er gjennomgått i analysen. Kostnaden på 80.000 kroner per time gjelder raspunktet på E-6 nord for Narvik, der det er lang omkjøring med et langt og et kort ferjesamband. Nest høyest timekostnad har E 136 i Romsdal med vel 35.000 kroner per time.

Gjennomsnittlig samfunnsøkonomisk tap per time for alle de 17 sambandene er beregnet til 19.789 kroner.

Det er også gjort beregninger på hva en rasstengt vei koster for hvert enkelt kjøretøy. Denne beregningen viser at det på europavei 6 Narvik-Bjerkvik er en timepris per kjøretøy på 1495 kroner. På E 136 i Romsdal er tilsvarende timepris 494 kroner. Gjennomsnittlig tap per kjøretøy på de 17 aktuelle veistrekningene er 303 kroner per time.

136 hendelser
Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Troms peker seg ut som de tre fylkene som har lengst gjennomsnittlig varighet på stengningene. Sogn og Fjordane er fylkets med klart flest stengninger.

Beregningsgrunnlaget er 136 hendelser på de aktuelle veistrekningene og gjennomsnittlig stengetid har vært 16 timer. Møreforskning anbefaler at det blir gjennomført en samfunnsøkonomisk analyse for hvert av de raspunktene som man oppfatter som de vanskeligste, gjerne i en samlet plan og med rangering etter skadegrad eller ulempegrad.